lørdag 20. juni 2009

Ukeslutt og sommervær


Disse to bildene tok jeg i går kveld kl. 23.45. Det var en utrolig vakker himmel med enda mer intense farger enn kameraet klarer å gjengi. Og det heter at "aftenglød gir morgen rød", men her har det ikke holdt stikk i dag. Regnbygene har ikke klart å holde seg unna. Jeg hadde planlagt å plante i de store krukkene i dag, men orker ikke stå ute å bli klissvåt. Heldigvis så står cannaplantene i såpass store potter at de kan vente noen dager til, ja for det var de som skulle plantes i dag etter planen. De store krukkene må settes på plassen de skal stå på før jeg fyller de med jord og planter ellers er de et løft for kjemper.

Her er et bilde av peonen som har vokst opp av ammerota til trepeonen. Er det noe rart jeg er spent på blomsten om den blir enkel eller fyllt? Undrer meg på hva slags sort det er, jeg har døpt den "Unknown"


Hostaene ser ut til å trives med tilværelsen i pallekarmbedet. De er blitt kjempestore og det er begynt å komme blomsterknopper på noen av de. Så det ser ikke ut som de tok skade av å bli spadd litt brutalt opp og flyttet, selv om de var ganske store da jeg flyttet de.

Et glimt ned i en regnvåt og mistrøstig hage. Håper spådommene om sommervær og varme som skal komme neste uke slår til.
I posten i dag kom det frøpakke fra Impecta. Den bestilte jeg faktisk på mandag 15. og i dag lå den i postkassa.
Og denne helga er det sommersolhverv. I morgen kl.07.45 iflg almanakken.
-
Ha en strålende weekend alle hagegale hvor dere enn befinner dere:-)




8 kommentarer:

Marit sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Marit sa...

Så nydelige nattebilder du har tatt! Noen ganger er himmelen som et maleri. Hostaene dine så jo kjempeflotte ut. Tror de liker seg i pallekarmer, ja.

Lunalei ;-) sa...

Så flott en nattehimmel du har foreviget!!!
Jeg synes hostaer er flotte, har bare 5, men skal kjøpe flere i sommer!!
Så spennende med den peonen!
Ønsker deg en deilig lørdagskveld - i morgen blir det SOL, det har jeg bestemt...hi hi
Klem fra lunalu

Taleia sa...

Vi ga opp i dag og tok med oss naboene og satte kursen mot Sunnmøre, på Kjøpstad traff vi på sola og hadde oss ei fin solstund med handling og spising. Kom hjem til regn, igjen.

Margrethes hus og hage sa...

Flotte bilder av himmelen. Det er ikke lett å få riktige farger av "aftengløden". Jeg har forsøkt meg mange ganger, men originalen er så mye flottere enn det jeg får festet på et bilde. Men nå har ikke jeg verdens beste kamera akkurat.

Så spennende med peonen :)

Og jeg synes ikke hagen din ser det minste misstrøstig ut... Men litt sommervarme hjelper på alt akkurat nå!

Ha en fortsatt fin helg, hilsen Margrethe

orchis sa...

Himmelsk kveldshimmel! Og så frodige Hostaene har blitt.

På nederste bilde står en bredbladet plante i potte, på mursokkelen til venstre, hva er det? Veldig fine blad!

God Søndag

Elsa sa...

Tusen takk for besøk og kommentarer.
Orchis: Planten på mursokkelen er Eucomis bicolor. Den kommer med blomsterstengler nedi bladverket, så med litt mer varme blir det blomster på den også.

IngunnBW sa...

Du verden for en flott hage du har Elsa! Det ser jeg virkelig på det siste bildet. Vakkert anlagt! Planten i krukken til høyre var imponerende og stilig, den kan ligne Eremurus...men blomstene er litt korte og bladene litt lange :)