mandag 1. juni 2009

Juni...."Skjærsommer"

En bukett akeleier skal få ønske juni velkommen. Og når juni gjør sitt inntog kan man nok si sommeren er kommet for alvor. Ikke alltid vær og temperatur gjør at det kjennes slik da.
Her våknet vi til skodde langt nedover fjella i dag, men tror nok at den vil forsvinne utover dagen. Temperaturen ute nå når jeg sitter her og nyter morgenkaffen og skriver på bloggen er 14,0°C, og det er helt vindstille.
Fuglene holder en flott konsert ute i hagen, og nede i trærne langs elva er det et kommers av en annen verden på trasten som jager både skjor og kråke som kommer for nær reira.
Stæreparet i den ene reirkassa nede i hagen har allerede fått familieforøkelse, så de er travelt opptatt med mating av sultne unger.
Jeg skal bruke dagen ute i hagen i dag også. Det blir å få orden på enda flere bed, fjerne ugress og sette ned flere planter. Så får jeg vel begynne å rydde sammen tomme potter til pottevask. Men det kapittelet tar jeg senere for det er noe av det kjedeligste som finnes.

Juni spår:

Jo mer det regner, det sier jeg deg,
på selve St.Hans dag(24/6), og tro du meg,
jo mindre av hasselnøtter vi får,
du får nøye deg med løk det år.
Er været Hellig Lekams dag(4/6)klart,
blir resten av året godt.
Gjødsler du på jordene Hellig Lekams dag
blir det bare ugress å se.
(Kilde: "Hva dagene vet")

Lurer på om jeg gjødslet på feil dag i fjor siden det er så mye ugress i beda i år;-)

Nå er det på tide å komme seg ut i hagen og pusle litt med det som står på plana for dagen.
Og nå holder sola på å bryte gjennom skydekket, det blir nok en flott dag ute i dag også.




Det er flere som har spurt hva denne heter. Det er Phlox drummondii stellata"Twinkle". Sådd av en frøblanding fra Impecta.

Ha en flott dag alle som titter innom, nyt siste dagen i pinsa:-)

6 kommentarer:

Elin sa...

Den var spesiell og nyyydelig.
Flink du, å holde på. Håper været holder litt til har tenkt å male håndlist på verandaene i dag.
Klem

Randines hageblogg sa...

Nydelig Phlox fantastisk fasong og farge!

Pinsehelgen har vært vært flott og mer kan vi ikke ønske oss, bortsett fra en fin juni...

Margrethes hus og hage sa...

Så flotte akeleier og blå klokker!

Ha en fin uke :)

Hilsen Margrethe

Seascape sa...

Nydelig den Phloxen.
Mine er ikke kommet så langt som dine, men da har jeg noe å glede meg til :-)
Ønsker deg en riktig fin hageuke.

Seascape sa...

Glemte å skrive i forje innlegg, Carex som jeg byttet med deg står kjempefint.
Den vokser og har til og med satt frøstand.

IngunnBW sa...

Herlig med de månedlige værepistelene dine! Uvanlig og lekker den Phloxen, man kan få mange lekre stauder (og gress...er litt misunnelig på den Miliumen din altså, det ble aldri noe av den hos meg) når man sår selv :)
Akeleier er velkomne overalt hvor de måtte finne det for godt å selvså seg i haven, det er så artig at fargen kan endres på de selvsådde fra morplanten. Din sorte var flott!