lørdag 15. oktober 2011

Tid for lam......


....og dagens middag er Sydlandsk lammegryte. Her er masse deilige grønnsaker ferdig kuttet og lagt i formen....



.....skiver av lammelår deles opp i mindre biter, brunes lett i olivenolje....




.....og fordeles over grønnsakene. Like deler hvitvin og vann slås over. Krydre med salt og pepper.



Formen dekkes med folie eller lokk og settes i stekeovnen på 140 - 150°C i minst fire timer.
Potetene skulle også i formen sammen med grønnsakene, men jeg damper de og serverer dem ved siden av. Resten av vinflasken kan også drikkes ved siden av;)

Hva jeg har puttet i gryten:

Stangselleri
rotselleri
rød paprika
gulrøtter
kålrot
løk
sjalottløk
hvitløk
en bunt timian
laurbærblader
(amadinepoteter hadde jeg ikke, derfor poteter ved siden av)
hvitvin
vann
salt
pepper

Kilde: Adresseavisen


Etter fire timer i ovnen smakte dette kjempgodt, bare for å skryte litt selv. Vi rullet omtrent fra bordet. Denne retten blir nok laget flere ganger, med litt variasjoner. Denne gangen fulgte jeg oppskriften omtrent slavisk for en gangs skyld:)

5 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Høsten er lammesesong også på mine kanter. Det var en spennende gryte du har laget. Bon appetitt eller hva grekerne sier.

God helg til deg!

Elsa sa...

Tusen takk Randine. God helg til deg også:)

orchis sa...

Ser ut som snaddermat! Har faktisk også kjøpt lam i dag, men som kjøttdeig. Blir VELDIG gode kjøttboller. :)
Fortsatt god helg.

Elsa sa...

Kjøttboller av lam er kjempegod mat.
Gryten ble vellykket med mye smaker.
God helg til deg også:)

Bestemor Drillo sa...

Dette så riktig godt ut ! Høsten er lammetid med masse godt !
Tusen takk for koselig kommentar hos meg!
Klem!!