onsdag 19. oktober 2011

No slokne lien


No slokne lien langs alle fjordan
der bjørka strør sine brente blad.
En sommar kom - og va gjest på jorda.
No e han borte.
Kor blei han a?

Du gjekk og venta, du gjekk og trudde.
Det va så mykje du sku få gjort.
Men sommar'n va berre her og snudde;
han kom så seint
og han for så fort.

Se, tindan kler seg med kvite krone,
en vinter bie, og banke på.
Hør, Nakkefossen har skifta tone,
no søng han mollstemt
førr stein og strå.

Det stryk en seglar mot sør i sundet
med brukte daga som last ombord.
Der færes alle de ting du kunne
men ikkje nådde
og ikkje gjor'

Så døyves dagen, så sløkkes tindan,
så tennes lys under bratte fjell,
så stilne fjorden, så spakes vindan,
og alt e frostblå
oktoberkveld.


Dette diktet av Helge Stangnes fikk jeg så lyst å dele med dere. Det passer vel veldig godt til sommeren og høsten vi har hatt dette året.

8 kommentarer:

Turid sa...

Takk for dikt og et ekstremt vakkert bilde. Fikk lyst på fjelltur sporenstreks- Ha en kjempefin dag.

Ruth sa...

Nydelig dikt. Nå tror jeg at jeg må fyre litt i ovnen og spise en skive med brunost. :) (er vi ikke rare vi mennesker?)

krepsemor sa...

Så fint dikt, og så vakre ord! Sjeldent vakkert =)

Unknown sa...

Å så koslig og fine ord.
Nydelig bilde , ha en fin kveld Marit.

orchis sa...

Bildet illustrerer perfekt de vakre ordene. Takk for at du delte dette.

Berit sa...

Vakkert. Synes jeg hører Henning Sommerro synge i bakhodet. Tar jeg feil?

Unknown sa...

Dette var vakre ord som passet bildet veldig godt. Vanligvis er jeg ikke så begeistret for nynorsk, men med dette fikk jeg nordmørsdialekt i hodet. Forstår ikke hvorfor, for når jeg sjekker Wikipedia ser jeg at Helge Stangnes er fra Troms. De var liksom litt Hans Hyldbakk over det. Uansett; diktet fikk meg i en god stemning.

Som du så på bloggen nyter jeg kvelden. Rosene var ett av mange tilbud i vårt nye sentrum. Måtte bortom en tur i dag og kom hjem med litt av hvert. Jeg som ikke liker shopping...

God helg til deg!

Bestemor Drillo sa...

Så vakkert det var det diktet passer til sommeren som har vært.
Bildet viser hvør vakkert det er i landet vårt!
Klem fra meg!