søndag 24. juli 2011

En tung helg...., Frø og bøker



Dette har vært en helt forferdelig helg. I løpet av noen timer en fredag ettermiddag skjer det som en aldri trodde ville skje her i vårt fredelige lille land. En tragedie så ufattelig at en nesten ikke klarer å ta det inn over seg.
Jeg har følt meg helt satt ut over hva som har skjedd. Samme hva en gjør for å få tankene over på noe annet, ja så ligger det i bakhodet og kverner. Tanker på de som har mistet livet, er blitt skadet, de som stod midt oppe i dette og til familiene.
Slår en på Tv, ja så får en det midt i ansiktet igjen, aviser og andre medier er fulle av denne tragedien. Det blir til tider for mye, en må bare prøve å koble helt ut.

For å få tankene over på noe annet en liten stund , ja så har jeg bl.a surfet på frøsider. Det resulterte i en liten bestilling til Plant World Seeds. Lenge siden jeg har handlet fra dem nå, så da var det kanskje på tide med en liten handel:)

Melianthus major, Honeybush. Har også kjøpt frø fra T&M, så får jeg se hvilke som vil spire best. En plante med flott bladverk som desverre ikke er herdig utendørs om vinteren.

Solanum atropurpureum. Et skikkelig piggmonster som jeg så bilde av på Lene i Fredrikstads blogg. Fikk lyst å prøve om jeg får til en plante eller to av dette tøffe monsteret :)
.
Geranium maderense. Denne planten har jeg hatt før, og den har et veldig flott bladverk. Må overvintre den inne da den ikke er frostherdig.
.
Morina longifolia. Himalayatistel. Denne har jeg også kjøpt frø av fra Impecta, men vil jeg også teste hvilke frø som spirer best. Har hatt denne i hagen i flere år, men sist vinter gikk den dukken. Så her er det på'n igjen.
.
Lycnis "Hutchinson's Cream". Denne så litt lekker ut med lodne variegerte blad. Spennende om jeg får den til å spire.
.
Det var hele handelen, men jeg har bestemt meg for å begrense frøkjøpene. Kan ikke å ha så mange frøposer liggende som stresser meg til å så;)
.
Har begynt på en ny bok fra bokstabelen, nemlig "Glass og aske" av Ann Syrehn Tomasevic. Dette er hennes første roman og den har fått veldig gode omtaler.
Enda en bok har kommet på stabelen, "Arven" av Katherine Webb.
Om den står et på bokomslaget:" Katherine Webbs debutroman er en uforglemmelig, handlingsmettet og dramatisk historie som vil bite seg fast lenge etter at siste side er lest.
En stor og fargerik slektssaga om fire generasjoner kvinner, sannheten de skjuler, løgnene de lever - og de skjulte båndene mellom dem.
.
Da er denne helgen snart over og vi begynner på en ny uke. Hundedagene har vi også begynt på, andre hundedag i dag.
Hundedagene ( 23/7 - 23/8) stammer opprinnelig fra det gamle Egypt. Hundestjernen Sirius har kommet inn i stjernebildet "Store Hund". 23/7.
Værspådommene for hundedagene er flere og de varierer nok litt etter hvor en bor i landet.
Jeg har alltid hørt at hvis hundedagene går inn med regn vil de slutte med fint vær. Andre sier inn med regn og ut med regn.
Uansett så er det på tide med litt skikkelig sommer, så langt har det vært bare smuler fra oven innimellom alle regnbygene.
Lever i håpet.....

2 kommentarer:

Anne C sa...

Ja det har vært en forferdelig helg. Jeg måtte også finne på noe annet å tenke på i dag, slo av TV og har lest om drivhus i stede.

Parkvegens Hageglede sa...

Et fint innlegg , Else. Det er som du sier, det kverner rundt i hodet hele tiden. Stakkars mennesker som er rammet av denne tragedien. Hvilken redsel måtte ikke disse ungdommene gå gjennom.. det er ikke til å fatte.
Men man må prøve å tenke på andre ting inniomellom. Jeg skal gugle frøbestillingen din.. spennende å se hva du har bestilt.