lørdag 9. mai 2009

To i en


For en del år siden kjøpte jeg en trepeon. Den har vokst og blomstret hvert år. Nå ser det ut som en ny peon kommer opp ved rota. Trepeonen er nok poda på en vanlig peonrot som så har begynt å skyte skudd. På bildet, (som ikke er noe godt bilde), ser en tydelig forskjell på stammene. De nye skudda kommer med knopper, så det blir spennende å se hva slags blomster det blir. På trepeonen er det bare en knopp som er kommet så langt.
Det spørs om ikke trepeonen kommer til å ta kvelden nå. Ergelig, men hva kan jeg gjøre? Det er vel ikke råd å spa opp og dele heller siden det er snakk om peon som er poda.
Skal ta bilde og legge inn på bloggen når det blir blomster på "inntrengeren"
-
Pallekarmbedet jeg viste i forrige innlegg er ikke helt ferdig. Det skal legges en list på toppen som skal skjule isoporplatene. Rundt skal det legges steinkant, og heller fra enden på bedet og opp til hellegangen.
Det rakk vi ikke i går da værgudene ikke spilte på lag lenger.
-
I dag er det skyet med sol innimellom. Blåser gjør det som i går så jeg har ikke satt ut plantebrett i dag heller. Her vi har tomta ligger vi veldig utsatt til når det blåser fra den kanten det gjør nå.
Har tatt innedag i steden. Har fått brød i ovnen, og så skal huset få en omgang med vaskefilla og støvkluten. Det må til en gang iblandt det også:-)
-
Ha en strålende helg alle hagevenner som ser innom bloggen:-)

4 kommentarer:

Anne på Moseplassen sa...

isj, men går det ikke ann å gjøre som man gjør med poda roser, fjerne villskuddene?

Det var nå ellers en plante med skikkelig størrelse, trist om den går dukken.

orchis sa...

Mener det bør gå an å fjerne villskuddene. Ser ut som staudepeonen vokser litt på siden av trepeonen. Kanskje du t.o.m. kan spa opp og redde iallefall en del av stauden (hvis den har pene blomster,da)...? Jeg hadde forsøkt!
Her står litt om peonvillskudd:
http://forums.gardenweb.com/forums/load/peony/msg0414144124984.html

God Søndag!

Elsa sa...

Må nok spa opp hele rota for å se hva som kan reddes. Det som har skjedd er nok at staudepeonen har utviklet en masse nye knoller som har begynt å skyte skudd. Trepeonen ble plantet ganske dypt i sin tid, så håpet er at den har utviklet nye røtter på stammen som er under jorda.
Spent på hva slags blomster som kommer på staudepeonen.
Takk for linken Orchis:-)

Elisabeth sa...

Det er jo litt spennende også med en liten gjøkunge i peonen ;)
Plantene jeg fikk av deg vokser så det knaker, jeg gleder meg til jeg endelig kan få de ned i beddet. Tar nok sjangsen etter 17 mai ;)