lørdag 1. mai 2010

Mai - blomstermåned, såmåned og gaukmåned....

Kom mai du skjønne milde, gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde, fiolen blomstre skjønn.
Hvor ville jeg dog gjerne, at jeg igjen deg så.
Akk - kjære mai hvor gjerne gadd jeg i marken gå.

Med dette været hilste værgudene mai velkommen. Kjølig, regn og sluddbyger. Det er hvitt langt nedover skogen av nysnø.



Da er det triveligere å komme inn i drivhuset hvor stemorsblomstene har begynt å springe ut og fuksiastiklingene har fått massevis av knopper. Knollene som er satt ut dit til driving kommer med nye skudd som har kommet i god vekst. Og alle de andre småbarna som er priklet og satt ut dit har kommet i vekst og skal forhåpentligvis gi mange blomstergleder til "mor" og andre gjennom sommeren. Enten ute i beda eller i krukker og potter rundt omkring i hagen.


Jeg må bare vise denne artige planten som jeg sådde i vinter. Det er Pachypodium lamerei"Ørkenstjerne" sådd av frø fra Impecta. Av seks frø har fire spirt og blitt til noe som ligner små palmer med pigger. Hvordan den skal stelles og pleies har jeg ikke funnet ut enda, bare at den skal ha en langvarig tørkeperiode for å blomstre.
--
Poem of the Month....
--
MAYTIME
Cool waters murmur as they flow
Beneath the flowering chestnut trees,
While butterflies flit to and fro,
Like petals wafted on the breeze.
-
Bright sunbeams gild the earth with gold,
The Maytime scene is bathed in light.
Bird-songs resound from glen and glade,
From early dawn to dusk of night.
-
The quietness of the countryside,
Its beauty and tranquillity,
Acts like a balm upon the heart
In search of true serenity.
-
So deep a peace pervades the mind,
So many anxious cares take flight,
As through the Maytime days we tread
A world of wonder and delight!
( Ursula Prout)
--
Og mens jeg har skrevet dette innlegget har det blitt opphold ute og det er faktisk et lite glimt av blå himmel inni skydekket. Kanskje, kanskje......

Ha en strålende fin 1.mai alle blogge- og hagevenner rundt omkring.



5 kommentarer:

Vigdis i Romerikshaven sa...

Deilig vårlig liv i drivhuset ditt med mange sommerlovnader! Vært kaldt her og i dag. God 1. mai til deg!

IngunnBW sa...

Kom mai du skjønne milde...det er en så nydelig setning full av innhold!

Skal si det er forskejll på veksten hos dere som har drivhus og meg med plantrommet mitt! SÅ store flotte planter. Mine stemor og bare et par cm, hadde jeg visst vinteren kom til å bli så lang, hadde jeg sådd mye før. Men det blir vel blosmster hos meg også etter hvert :)

Parkvegens Hageglede sa...

Så deilig å ha et drivhus en sånn kald maidag. Det står øverst på vår prosjektliste denne sommeren, men mye grunnarbeid gjenstår.
Du har en koselig blogg, legger meg på som følger. Vi er jo nesten naboer :-)

krepsemor sa...

Det er i alle fall vårlig i drivhuset ditt om ikke ute! Fysj, for et utrivelig vær! Men av og til lurer jeg på om vi har urealistiske forventninger til været! Nå er vi nettopp ferdig med april, så da kan vi i alle fall forvente oss mer varme vel =)
Artig sak de piggete plantene dine! Jeg vet nok ikke hvordan de skal stelles!

Elins reiseblogg sa...

Jeg er ny som blogger og det er helst jobbmessig jeg gjør det, men hage er den store lidenskapen. Og da jeg fant din side fikk jeg så lyst til å følge den. Vil du se min hage finner du den på min private hjemmeside: www.123hjemmeside.no/Hagen-i-Grubba