tirsdag 4. mai 2010

Sol med duft av vår....



Mai har så langt ikke bydd på det fine vårværet vi håpet på. I går hadde vi full vinter her. Snøen lava ned til tider. Det klarnet opp til kvelden og da sank temperaturen raskt ned under null. Det var -3° på det kaldeste i natt.
Desto bedre i dag tidlig å våkne til sol fra nesten skyfri himmel, og med temperatur som har krøpet seg opp til +8,0°C i skrivende stund.
Og det dufter vår - noen kjører møkk, men det hører med til våren det også.
Det er et gammelt ord som sier at maikulde gjør bondens lader fulle, og et annet som sier at maisnø er fattigmanns gjødsel. Jeg vil nå tro at den snøen som detter ned over oss i mai gjør ikke forskjell på fattig og rik, eller de midt i mellom.

Våre forfedre kalte denne dagen for Tornekransdagen. Denne dagen skulle såkaken bakes av fjorårets siste kornband, og så skulle plogskjæret dele kaken før man spiste den. Dette var den magiske evnen til å fremme fruktbarheten i jorden.
(Kilde: hva dagene vet)

Jeg har hatt meg en planleggingsrunde i hagen. Jeg ser at det er noen roser som har bukket under. Der er det svart ved helt ned i jorda. De skal vekk. En Maidens Blush skal flyttes, to sommerfuglbusker skal også få en ny plassering. To peonrøtter skal også flyttes, det tror jeg skal gå bra for de har ikke stått der de står nå mer enn et par år. Derfor er det nok mulig å flytte de før de får for lange skudd, rotklumpen er nok ikke større enn at det skal gå bra.
Det blir noe omkalfatring i beda når vi kommer i gang, noe jeg håper skal skje denne uka.

Roser som har gått ut:
Penny Lane
En Westerland
Dublin Bay
Bremer Stadtmusikanten - usikker, ser dårlig ut.

Planten på bildet fant jeg på Coop-butikken før helga.

4 kommentarer:

Berit sa...

Godt at snøværet har gitt seg!
Krysser fingre for din Bremer Stadtmusikanten, den var så nydelig. Jeg lar mine tvilsomme roser stå til slutten av juni - det vil si, jeg planter ikke nye før høstsalget, for jeg kan ikke reise fra nyplanta roser.

Marit sa...

Litt av en kjølig start på mai synes jeg. Det har snødd her også i dag. Nydelig farge på den kalaen. Kjekt å finne sånt på Coop butikken!

potentilla sa...

Godt å høre at det ikke bare er hos meg det dør. Men her er det ille i år.

Elins reiseblogg sa...

Våren melder seg i Trøndelag i morgen :)