torsdag 3. desember 2009

Frøboksen min - en boks med mange gleder


Frøboksen er en boks som inneholder mange gleder, og kanskje noen frustrasjoner i form av frø som ikke vil spire.
Boksen er egentlig en oppbevaringsboks for CDer, men egner seg ypperlig til å oppbevare frøposer i. Jeg fant den på Claes Ohlson for noen år siden.
Frøkatalogene er årets kataloger som jeg mottatt så langt. Impectakatalogen kommer rundt juletider. En mail fra Impecta i dag fortalte at katalogen blir sendt ut i midten av desember.
Jeg som ikke skulle bestille mer frø har funnet noen sorter i Plants of Distinction som jeg skulle hatt.
Så oppdaget jeg at det er helt tomt for blodbegerfrø her hos meg. Av en eller annen merkelig grunn ble det ikke modne frø på blodbegerplantene mine i fjor høst. Dette året hadde jeg ikke blodbeger.
Og så er det den sorten, og så var det den sorten da - slik baller det på seg om en skal være aldri så standhaftig;)

Ellers så blir det ikke gjort så veldig mye. Husvask tar jeg på en lysere årstid, vindua blir pusset litt nærmere inn i jula Bakingen overlater jeg til andre. Jeg skal bake brød og litt annen gjærbakst før jul.
Julegardinene er kommet opp på kjøkkenet, lysa er på plass i vindua og pynten kommer fram litt etter hvert.
Julegavene er snart i boks, netthandel er ikke så verst når en har vondt for å trave rundt for mye pga vondt kne. Men en tur til et eller annet kjøpesenter for de siste gavene blir det nok.

Været er kjempefint, det er 5,7°C, overskyet og passe fin vind til klestørk. Desember kom med snø så det er hvitt og fint ute. Håper bare snøen kan bli liggende, det kan gjerne komme litt mer så vi er sikret hvit jul.

Ønsker alle som titter innom en fortsatt fin dag.

Headingbildet er av en Julerose som bøyer seg ærbødig mot jorda. Vel, sannheten er at det var et snøfall tidlig på våren som bøyde den. Til våren håper jeg at jeg har flere Helleborus som kommer i blomst. Ser at de jeg plantet i vår har kommet med knopper allerede. Måtte bare vinteren bli snill mot dem.

6 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Virkelig flott julerose du har fått øverst i bloggen!

Fine frøbokser, det var et godt tips med CD-bokser som kan lukkes,stables og legges bort.
Frøkataloger er en ustanselig glede hele året. Det blir nok nyttår før jeg bestiller mer frø og sår.

Rakk ikke å svare på ditt forrige innlegg med fall i trappen, det hørtes ikke bra ut. Vet hvor vondt det er å slå opp "gamle" skader.Det er heller ikke like enkelt å holde seg i ro i disse førjulstider.

Internett er et greit sted å kjøpe julegaver, både til andre og ikke minste seg selv...

Ønsker deg en fortsatt fin advent!

Kristin Aurdal sa...

Det ser ut til at jeg får rikelig med blodbegerfrø i år. Planten står i drivhuset med flere store kapsler som jeg bare venter på skal bli modne.
Sender du meg en PM rett over nyttår så sender jeg deg frø om du vil ha.

Anne (Moseplassen) sa...

så smart og ryddig frøboks du har da! Her er det forsåvidt sortert, men ikke oppbevart så fint som hos deg nei. Men takk for tipset, nå fikk jeg en kjempeide :D

Marit sa...

Det ligger en utfordring til deg i bloggen min. regner med at du har fått den fra før, mne du kan jo ta den en gang til ;)

Villrose sa...

Morsommere å konsentrere seg om frø på denne tida! Bruker en gammel dobbel diskettboks, jeg.

primula sa...

Den boksen var jammen høvelig til frøposene! Lurt!
God bedring, og ei hyggelig adventstid til deg!