torsdag 12. januar 2012

En liten bestilling over Kjølen


I dag hadde jeg en skikkelig gjennomgang av beholdningen i frøboksen. Å skrekk og gru, jeg hadde glemt å bestille Verbena bonariensis. Enda sånn som jeg sliter med å få den til å spire så MÅ jeg ha den i hagen. Tror det er en form for selvpålagt selvpining, men skam den som gir seg.
Nå ble det ihvertfall en unnskyldning til å sende en liten bestilling til Impecta da;.) Og som sagt så gjort, denne bestillingen gikk over til Kjølen:

Rootrainer Cellfack Rapid 5-pack
Märkpenna " Begreen"
Verbena bonariensis
Verbena speciosa , stor hengeverbena
Impectial Sticklingshjälp

Ja, det var hele handelen, og obs obs bare to poser frø :-))
Så får jeg bare se om jeg får disse verbenafrøa til å spire denne gangen da. Jeg har haugevis av gode råd for å få spiring på de, og alt er prøvd. Nope. Andre verbenasorter er ikke problem med, bare denne hersens V. bonariensisen.
Har nå den muligheten at jeg kan bytte planter med noen som får den til da. Jeg har mange forskjellige sorter frø jeg skal så, så noe kan det bli til bytteplanter også.
På bildet i innlegget er katalogene fra frøfirmaene jeg har handlet med. Rask levering og god kundeservice er min erfaring med disse firmaene, særlig Impecta og Summer Hill Seeds er helt topp.
Jeg tenkte jeg skulle lage meg en frøliste inne på bloggen og legge den sånn at det bare var å klikke på den, men jeg får det ikke til. Vet ikke helt hva jeg gjør galt her jeg.

Været ute vet jeg ikke helt om jeg skal mene noe om. Det er skiftende ihvertfall. Og i VG i dag var det meget lovende spådommer for både vår og sommer. Vi får bare krysse fingrene for at det skal slå til. Vi fortjener snart både tidlig og fin vår og varm sommer. Så får vi ta høsten når den tid kommer:-)


2 kommentarer:

Marit sa...

Den Verbena bonariensis har jeg også lyst på. Har du noen gode tips til hvordan er får de til å spire? Er det kuldebehandling de trenger? Jeg har bare hatt den en gang, og da fikk jeg den som frøplante. De er vakre blomster!

RandiF sa...

Tror det kan være lurt å gi dem en periode i kjøleskapet en stund etter såing. En uke eller to. Men de er vanskelige, ja......