onsdag 1. april 2009

Velkommen til april




Endelig er den her, vårmåneden med stor V. Nå har vi lagt en lang vinter bak oss, en ny og herlig tid ligger foran oss.
April har navn etter det latinske ordet aperire, som betyr å klargjøre eller å åpne seg. Jorden åpner seg for solen. April er også assosiert med den greske kjærlighetsgudinnen Afrodite. I den gamle romerske kalender var april årets andre måned.
Et gammelt norsk navn på april var Vårmåned. Andre gamle navn var Fåremåned og Gressmåned.
(Kilde: Orions store 5-års dagbok.)
-
Salig Bjørnson sa: "Jeg velger meg april.....". Måneden da våren skal overta for vinteren. Nå skal naturen riste av seg vinterdvalen og forberede seg til nytt liv. Snøen begynner å smelte, elver og bekker vil snart vokse seg store og brusende av smeltevann. På trea begynner nye grønne spirer å sprette og gi skogen en flott grønn vårkåpe. Vårblomstene titter opp og strekker seg mot lyset og sola, og vinterens triste gråbrune farge på markene forsvinner snart for vårens grønne teppe.
Trekkfuglene kommer tilbake fra sitt vinteropphold i varmere strøk og er snart opptatt med redebygging og egglegging for å sikre slekters gang videre.
Også de hagegale trekker ut av "vinterhiet" og rister av seg vinterdvalen. Og snart kan vi over det ganske land se hagegale med stumpen i været som luker ugress og graver i jorda. Nå skal det ryddes og klargjøres bed til vinterens resultat av frøkjøp og iherdig såing og prikling.
Det er en herlig tid vi går i møte dere, selv om det nok mange steder i landet ligger mye snø i hagene og det ikke er så mange varme grader enda - våren er her.
Men april kan også være en lunefull dame. Plutselig kan hun overraske oss med både snøfall og kuldegrader. Neste dag kan hun smile til oss med sol og sommertemperaturer, for så å sende kraftige regnskurer. Men hun blir tilgitt for hun gir oss så mye liv.
-
Jeg gjør som salig Bjørnson og velger meg april, og så er det både fødselsdag og bryllupsdag i april:-)
-
Dagens gladnyhet: Staren er kommet, og har flyttet inn i ene reirkassa:-)
-
Ha en fin 1.aprildag alle sammen som besøker bloggen min. Og ikke la noen narre dere i dag:-)
-
Helt på tampen et russisk ordspråk: "Forstanden blir opplyst av sannheten. Hjertet varmes av kjærligheten"

4 kommentarer:

Berit sa...

Jeg velger meg også april, Elsa! Nå er jeg åpen for vår og ferie med hagesysler.

Randines hageblogg sa...

Flott innlegg Elsa! Jeg velger meg også april...
Det er flott når påsken kommer i april, det er ofte lysere og bedre vær får vi håpe.

Lenken til pelsullgarnet ligger i notatet "Sløv lørdag".

Marit sa...

Ja Elsa, jeg er enig med Bjørnson akkurat nå. Eller så liker jeg også godt sangen som begynner: Kom mai du skjønne milde... ;-)
Håper været hos deg er like fint som her!

Sine sa...

Ja! Jeg også.
Det er noe med de første fargene i en hage som i flere måneder har vært brun og trist.

Flott innlegg som jeg leste med glede!