tirsdag 21. april 2009

Koselig dag med planter



I dag har det vært en fin dag å være ute i. Ikke var det så kald vind , og sola har skint fra en nesten skyfri himmel. Dagtemperaturen har vært 14,8°C på det meste etter en natt med minusgrader. Og ned på minus blir det nok til natta også.
Jeg har tuslet litt i drivhuset med stell av planter. Noen planter blir satt ut på dagtid og får kose seg i vårlufta. Litt jobb å bære ut og inn planter, men det er en overgang.
Tok ut et bord i dag og har stått ute og pottet om stauder fra barnehagebedet. Dette er planter som ble sådd i 2007. Ikke alt som har overlevd, og noen sorter har så vidt begynt å titte opp i pottene. Men de som ble potta om i dag har vokst med rakettfart i vår og hadde røtter som fyllte pottene.
En skikkelig overraskelse var denne som er avbilda, nemlig Lathyrus vernus. Den har stått og vokst seg stor og fyldig og var full av blomsterknopper. Jeg er spent på om det blir bare mørke blomster eller om det også blir noen hvite. Den er sådd av en frømix fra Plants of Distinction, hvor jeg også har lånt bildet fra.
Ellers var det flere sorter akeleier og flere sorter jeg ikke aner hva er for noe for lappene har enten mistet skriften eller er borte vekk.
Jeg må rydde opp i "barnehagen" for det er så mye ugress som har sneket seg inn der at det tar nesten overhånd. Skal forresten ta vekk hele bedet for det ligger litt i veien der det er nå.
Rundt om i beda har det ikke vært gjort så mye siden før påske. Jeg går og "kvinner" meg opp til å begynne geriljakrigen mot ugresset som kommer opp, særlig løvetanna. Tør ikke grave så altfor mye enda for det titter stadig opp noen nye spirer hvor jeg ikke husker jeg hadde plantet noe. Sånn er det når en flytter planter og planter nytt uten å sette ned merkepinner. For det var nemlig det jeg gjorde sist høst. Jaja, våren er lang enda og årets plantesådd kan ikke plantes ut før i slutten av mai - begynnelsen på juni så jeg har god tid på bedrensk og ugresskrig.
I går fikk jeg sendt avgårde noen plantepakker. Det er noe av gleden med å holde på med dette, det at en kan få glede andre hagegale med småplanter.
Som det står skrevet: "Den største gleda ein kan ha det er å gjera andre glad".

-


Ingen kommentarer: