tirsdag 21. juni 2016

Sommerens gravejobb og omlegging av bed....


 Her har vi begynt på den store gravejobben vi har foran oss. Vi begynte i det lange bedet fra veien og ned til huset. Her var det veldig mye ugress og forvokste planter. Silje har spadd vekk flere trillebårlass med  røtter.



 Her  er øverste delen av bedet ferdig. Fra veien og ned til den mørkblada busken har vi lagt plast i bunnen, så tykk duk og singel på toppen. Akkurat i  denne delen av bedet er det veldig tørt pga  de store bjørketrærne.

 

 Fra den mørkblada busken og nedover har vi satt igjen et passe stykke til bed. Her står det en rosebusk, "Louise Bugnet", og masse akeleier. Jeg har også plantet  stauder som jeg har spadd opp rundt omkring i hagen. Nederste delen har fått et lag med plast, duk og singel, og så avsluttet jeg med å lage et hostabed på enden av bedet her.



Da jeg begynte å spa i bedet  nedenfor tujaen fant jeg en rosebusk som var helt forsvunnet inn i klokkebusken som vokser her. Jeg fikk rettet den opp og rensket rundt den, og med litt påfyll av god jord rundt rota ser den ut til å komme til hektene. Ihvertfall ser det ut som den takker for hjelpa og kommer den med flere knopper nå. Jeg er ikke sikker, men jeg tror det er en "Rose de Recht" dette.
 



Hit men ikke lenger er jeg kommet  med jobben. Det kom noen dager med regn, som gjorde veldig godt da, så  det ble en stopp i  utearbeidet. 
 Bedet mellom tujaen og klokkebusken venter bare på  at flere planter skal flytte dit, og bedet nedover mot hjertetreet skal renskes for røtter og få påfyll av god jord. Staudene som står  der er helt forvokste og må spas opp og deles. Akkurat i dette området var det ikke så hakkande gale med ugress, mest forvokste stauder.
Silje og jeg har laget oss en plan for sommeren, hvor mye vi rekker er et annet spørsmål. Vi får  bare håpe vi har værgudene på laget så det blir utevær og arbeidsvær.

Ingen kommentarer: