søndag 28. mars 2010

Palmesøndag, ganske enkelt.....


Det er palmesøndag og mars nærmer seg slutten med raske skritt. Klokkene er stilt på sommertid, så nå blir det lysere lenger utover kvelden.
Da jeg sto opp i dag tidlig dalte humøret helt ned i tøflene, for hva ser jeg når jeg ser ut vinduet - jo tjukke snøkaven. Heldigvis så tina snøen ganske så raskt når det letta ut på formiddagen, men en kan bli grinete av mindre. Nå er jeg så lei av snøen som ligger som et lokk over hagen at jeg har ikke ord for det. Jeg synes snøsmeltinga går så sørgelig sent.
I fjor den 25. mars var jeg ute og raka plen og rydda blomsterbed iflg. mine dagboknotater.

Nede på planterommet og i drivhuset er det full vår. Det spirer og vokser som bare det. Jeg er nesten ajour med priklinga, dvs helt ajour blir en ikke før siste såkopp er tømt for småspirer da. Så noe er det som stadig når priklestørrelse.
Jeg har også sådd noen flere frø:
ACHILLEA millefolium "Cassis"
ACHILLEA millefolium "Flowerburst Red"
DELPHINIUM nudicale "Fox"
ECHIUM vulgare "Blue Beddar"
MALVA moschata "Snow White"
Dermed er det satt strek for såinga i denne omgang. Jeg har noen poser med staudefrø liggende, men de sår jeg en gang utpå våren og setter på en skyggefull plass ute og lar de passe seg selv.
Jeg har ikke satt i potter dahliaknollene jeg kjøpte på Plantasjen enda, men har da kommet så langt at jeg har funnet fram passe store potter til knollene.
Og så har jeg blitt lokka utpå til å bestille flere dahliaknoller. Satt og leste blogger i natt og der var det en (sier ikke hvem;) ) som hadde vært inne på Solfang sine sider og bestilt seg knoller. Dermed var ikke bestillingsfingeren til å styre og plutselig hadde jeg bestilt fire sorter dahlia. Galskapen lenge leve:)
Det murrer plassmangel i bakhodet, men sånt er fremmedord i plantesammenheng...

Nå håper jeg det kan bli dager med sol og varme i lufta, og at snøbygene i dag bare var et skremmeskudd fra vinteren. Skal jeg få snøfrie og telefrie bed før mai så må det bli litt varmere i lufta.

Ha en fortsatt fin palmesøndag alle som skulle ta en titt innom bloggen:)

9 kommentarer:

krepsemor sa...

He-he! Lett å la seg lokke, ja! Skal du drive dine knoller inne, eller setter du dem ut når det er trygt? Jeg har planer om å sette knollene mine i jorden nå i påsken! Jeg har nemlig noen knoller fra i fjor,(mens jeg venter på mine nye :o)
Her snødde det også i dag morges, men nå er det borte, og jeg velger å tro at den hjelper til med å smelte den gamle snøen også! Tenk positivt!
Ha en fin søndagskveld, Elsa!

Blomsterguri sa...

Jaja, det er ikke så lett å motstå Dahlia. Utrolig mye fint! Jeg har satt de knollene jeg kjøpte i potter i drivhuset, og sådd en mix som begynner å bli stor. Kikket gjennom frøboksen min i går - ingenting å så før i april, og da er det direkte i bedet! Ha en knakende god kveld!

Lunalei ;-) sa...

Dahliaene er jo så fine, skjønner godt at du ble fristet! ;-)
Innom for å ønske deg en kjempe fin påske!
Klem fra Lunalu

Elsa sa...

Krepsemor: ja jeg skal drive knollene inne. Tar ikke sjansen å plante de i beda før i slutten av mai.
Blomsterguri: Dahlia og peoner er et must i hagen. Dahliaene overtar når peonene har blomstret fra seg. Jeg har også sådd to sorter dahlia i år.
Lunalu: Ikke så vanskelig å la seg friste av noe som er så vakkert.

Besta sa...

Huff da, så kjedelig med snø. Her har det endelig gitt seg.
Ha en fin påske.
klem fra marilyn

Laila -Karin sa...

Vil ønske deg en riktig fin påske.

Bestemor Drillo sa...

Når påsken er over kommer våren, det bruker den bestandig å gjøre!!
Ha en nydelig påske med mange soltimer!! Klem!

Margrethes hus og hage sa...

Ja nå må da våren komme! Dette har vært en lang vinter, men selvom snøen enda ligger, så ser man det smelte. Herlig!
Her har bedene blitt snøfrie og det spirer så vidt langs husveggen. Et kjørkomment syn :)

Ønsker deg en fin påske, og håper solen kommer og fjerner snøen hos deg i rekordfart :)

Hilsen Margrethe

IngunnBW sa...

Jeg har virkelig fått opp øynene for Dahlia i år, de er utrolig dekorative! Viljestyrke på denne tiden er et nærmest ukjent begrep, det bugner av fristelser overalt.

Så ille med mer sne nå som vi lengter så enormt etter vår og spirer. Om det er noen trøst, er det fleste bedene mine dekket med ganske mye sne enda her ved Oslofjorden. Men jeg vet våren kommer, også til deg :)

Krysser fingrene for varmende sol i dagene som kommer :)