lørdag 13. mars 2010

En hvit lørdag...




Jeg skal ikke falle for fristelsen å vise utebilder fra hagen i dag. Der er det bare hvitt overalt, fra tretoppene og ned på jorda. Kong Vinter har begynt å tømme restlageret av snø ser det ut som. Så spørs det da hvor mye han har på lager av denne hvite guffa før det er tomt.
Da er det mye hyggeligere å se på rader med nypriklede planter som skal gi blomstergleder til sommeren.
Og flere planter står på vent til å prikles.
De høye plantene i bakgrunnen på det midterste bildet er cannaplantene som jeg sådde. Her er det virkelig voksevilje ute og går.
Plantene på det nederste bildet er stiklinger jeg fikk fra Orchis. De har overlevd vinteren fint og er nå kommet i god vekst. Desverre overlevde ikke stiklingene av Dahlia imperalis overvintringen. Ergelig, men sånn er det, en kan ikke lykkes med alt her i verden.

Nå skal jeg ha meg en kopp kaffe og nystekte boller. Silje har bakedag på kjøkkenet her idag, og nå dufter det bakverk over hele huset.
Den jenta tar godt vare på sine besteforeldre og stiller opp med hjelp når det trengs. Hun er virkelig gull verdt for oss:)

Nå kaffe og så en tur ned på planterommet for å prikle stemor.

Ha en trivelig lørdag alle mine blogge- og hagevenner.

11 kommentarer:

krepsemor sa...

Så flott det spirer hos deg, Elsa! Blodbegrene dine er store og flotte, og mange Heliotrope`r får du også ser jeg! Mine Canna er ikke kommet så langt som dine, men de kommer etterhvert! Det midterste bildet, lengst til venstre, hva er det? Det ligner litt på mine Ricinus`er!
Enig med deg når det gjelder det hvite ekle som detter ned fra himmelen! Det hadde tøyet mye her med alt regnet vi fikk, men det måtte selvsagt komme mer snø etterpå! Ergelig er det!
Ønsker deg en fin helg!

Elsa sa...

Plantene lengst til venstre som du spør om er Mirabilis. En frøplante og resten overvintrede knoller:)

orchis sa...

Så trivelig å se at plantene herfra vokser. Synd at Dahlia imperialis ikke klarte seg. Mine stiklinger begynte å vokse, og så visnet de plutselig hen. Dersom morplanta har overlevd denne våteste vinteren på mange tiår, byr hun sikkert på nye muligheter for oss begge. :)
God helg!

Ragnhild sa...

For noen flotte friske planter Elsa. Disse får godt stell under gode forhold ser jeg :-)

Randines hageblogg sa...

Flotte bilder med frodige småplanter, jeg er imponert over din orden og system.
Godt at du ikke viste bilder av snøen, det er nok for i år...

Ønsker deg en fin helg med nybakst!

Asbjørg sa...

Ja,jeg vil også gjerne se bilder av grønt som vokser og gror,selv om jeg selv var ute i snøen med kamera idag.
Og enda snør det...sukk

Mariann sa...

Så frodig det er på planterommet hos deg, spiringen er forlengst i gang ser jeg.
Koselig med barnebarn som kommer innom og til og med baker boller.
Hvis det er noen trøst så har vi fremdeles rikelig snø i Bergen også. Det har heldigvis begynt å tine, men det er bare et par varmegrader. Så det kommer noen sluddbyger innimellom.
Ha en fortsatt fin helg.

Vivishagerom sa...

Herlig plantebilder. Her har det nettopp begynt å spire, så tar ei stund før jeg kan prikle.
Håper ikke det kommer så mye snø da, for nå vil vi ha vår og sommer.
Her har vi veldig lite snø, og jeg håper virkelig ikke at det kommer mere heller.
Ha en fin søndag.

IngunnBW sa...

Vi er i det minste heldige som har vår innendørs og hos deg fremstår den i rikelig monn ser jeg :) Flotte frøplanter i år også!

Jeg sådde Heliotrpoium i fjor og har overvinteret en av dem. Det ser ut til å gå riktig så bra, den har hatt grønne blader hele tiden. Nå har jeg klippet den ned en del og satt den i kjøkkenvinudet hvor den får svakt gjødselvann. Håper å få en stor og kraftig plante etterhvert :)

Lene fra Lillehammer sa...

Hei på deg Elsa! Jammen må jeg si jeg er imponert over spirene dine, jøsses så mange du har og jøsses så store de er. Mine er fortsatt bittesmå men det går nå liksom helt greit for det er vel som du sier at vinteren vil liksom ikke gi slipp enda. Merkelig vær her på Lillehammer i går; det var strålende sol, det drapp fra taket og varmegrader, men tenk a, jammen kom det dalende snø nå og da. Men heldigvis så lite at det ikke la seg.
Ha en strålende søndag Elsa!

Bestemor Drillo sa...

Det er jo rene gartneriet hos deg!!
Det må jo snart bli vår !!
Jeg er imponert over alt du får til;))) God mandag!