tirsdag 16. mars 2010

Nok er nok...


I går viste jeg bilder fra tilstanden ute i hagen. I dag går snøen enda høyere etter en natt med snøbyger. I hele fylket er det ekstrem rasfare nå og veier er stengt over alt.
Veien gjennom Romsdalen og veien over Ørskogfjellet har vært stengt siden i går pga av ras og rasfare. At veien over Ørskogfjellet har vært stengt så lenge kan jeg ikke minnes har hendt før.
Vi må nok helt tilbake til 60 - 70 tallet for å finne lignende forhold som det er nå rundt i fylket.
Nok er nok av denne hvite guffa nå.

Jeg har søkt tilflukt i på planterommet i dag og priklet planter. Har fått priklet alle stemorsplantene så nær som en sort som godt kan bli litt større før den prikles.
Dette er det som har blitt priklet i dag:
Viola "Burgundy Lace" 20 potter
Viola "Oliver Twist" 12 potter
Viola "Rococco Ruffles" 20 potter
Viola "CanCan" 11 potter
Verbena bon. Frø fra Impecta 2 potter ( bare to frø av hele pakka som spirte)
Verbena bon. Frø fra T&M 7 potter ( litt bedre resultat på spiringen her, men ikke godt nok)

Så har jeg vasket potter. Sånn er det når en sluntrer unna på høsten, det straffer seg senere når en står der og har bruk for pottene.
I morgen får jeg ta nok en dag på planterommet med prikling, og i vaskekjelleren med pottevask.
I drivhuset er det bare velstand. Snøen som ligger oppetter veggene isolerer så godt at det blir nesten for varmt der nede.

Så til "Hva dagene vet"
Dagen i dag kalles for Gudmunddagen og er til minne om den islandske biskop Gudmund, med tilnavnet "den gode"
Dagen er en merkedag for høsten:
¤ Snør det i dag skal Gudmund legge
"rågen" på kornkarene (med andre ord en god kornhøst),
men holdt snøværet seg til dagen etter
vil Gjertrud sopa "rågen" av
kornkarene ( uår om været holdt seg til
neste dag)

Jeg får nå inderlig håpe at dette ikke slår til da, for her ser det ut som været skal holde til i morgen. Det snør jevnt og trutt ute i kveld.

Dagens bilde er av en krukke med selvsådde stemor. Syns det passet godt siden jeg har priklet stemor i dag i håp om å få til to sånne krukker til sommeren som nok kommer i år også.

Ha en fin kveld alle til dere alle som ser innom bloggen min. Jeg blir så glad for alle besøk og særlig når dere legger igjen en kommentar. Klem til dere alle:)

6 kommentarer:

josimo sa...

Vil heller se på det vakre bildet ditt, enn å høre om mer snø og eledighet*smiler*
Enig med du NOK er NOK.!!

Blomsterguri sa...

Det laster godt ned med det hvite enda ja. Godt at jeg har flyttet til Sørlandet, men jammen det har vi hatt mer og lengre vinter enn normalt her også! Det slutta å snø når det ikke var plass til mer :-)
Godt at vi har blomster-interesse!

Mari sa...

Er det ikke godt med et planterom når våren ikke kan komme fort nok? :) Stemor er flotte planter og med den potta så kan en drømme seg et par-tre måneder framover.

Moro at du holder oss oppdatert på værfronten. Men jeg lurer på noe; hva hvis det ikke snør i dag da, se neste spådom? :)Her har det bare vert overskyet og forholdsvis mildt. det raser endel her også, men det er hovedsakelig fra taket. Kan ikke skjønne annet enn at det snart må være tomt for snø... Går på nervene løs for bikkja og derigjen meg når hun spretter opp med full los... :P

Vigdis i Romerikshaven sa...

Så vakre stemorsblomster, Elsa! Prikling er det beste du kan gjøre mens du venter på våren.

Berit sa...

Så søte stemødre!
Følger snø og rasfare på veiene vestover med bekymring nå. Vi venta faktisk på en sunnmøring i går, han måtte gjøre vendereis da romsdalen var stengt og rakk heldigvis hjem igjen uten å bli ttt av ras. Skal lure på om det blir trygt igjen før påske?

IngunnBW sa...

Så søte stemor i en vidunderlig skjønn fargeharmoni! Er dette fra en frøpose eller har du mixet flere sorter?

Så det fortsetter å sne hos dere altså, tragisk. Håper dette er siste rest!

Du får kose deg med prikling og mer vårlige aktiviter innedørs :)