tirsdag 30. mars 2010

"Hænderne"


Jeg har et dikt jeg har lyst å dele med dere. Det er skrevet av Rosa Abrahamsen, en dansk forfatter født i 1926. I 1952 fikk hun polio, og ble så hardt rammet at hun måtte ligge i respirator eller jernlunge som det het den gangen. Alle har vi sett bilder av disse store monstrene hvor bare hodet stakk ut på den som lå der. Rosa kunne bare bevege høyre hånd og noen av fingrene på venstre hånd.
Tross sykdommen hadde hun et ukuelig livsmot og hun begynte å skrive og dikte, og i 1956 fikk hun sin debut med diktsamlingen "De store skibe".
Rosa Abrahamsen døde i 1964.

Hænderne

Der er hænder som hvite liljer,
og hænder som roser i knop,
der er hænder med stærke viljer,
- en hånd kan være så smuk.

Der er hænder som altid kræver,
og hænder, som helst vil gi',
der er store, barkede næver
-og hænder med drømme i.

Der er hænder som skælver følsomt,
og hænder som dirrer forskræmt,
og nogle som hvisker erotisk,
mens andre er dybt beklemt.

Der er blide, vedmodige hænder,
og hænder som altid ta'r hårdt,
der er hænder som kommer imøde,
og hænder som vender sig bort.

Der er travle urolige hænder,
og hænder så triste og grå,
og nogle er flagrende fugle,
som ingen sjæl kan forstå.

Der er bitte, bitte små hænder
som endnu intet har med,
og gamle senede hænder,
så fulde av aftenfred.


Hagelig:
Jeg har satt i potter alle Dahliaknollene. Forløbig står de nede på planterommet, men jeg får ordne en plass til pottene ute i drivhuset i løpet av påska.
Og så er det alltids en priklejobb å kose seg med.
Ute i hagen går snøsmeltinga tregt, men det blir forhåpentligvis bart i løpet av april. Enda godt at jeg var treg å komme igang med såinga i år så det ikke vokser meg over hodet nede i drivhuset.

Været:
Det skifter mellom vinterlige forhold i går og i natt til nesten vårlige i dag. Sola har fått sluppet gjennom i dag og da var det riktig så fint ute. Nå er det overskyet og 3,7°C ute.

Ha en fin tirsdag kveld alle hage- og bloggvenner som titter innom.


11 kommentarer:

Mariann sa...

For et nydelig dikt.
Ønsker deg en riktig god påske.

IngunnBW sa...

Det var et vakkert dikt :) Det minnet meg litt om Inger Hagerup med den enkle formen, jeg liker henne så godt.

Her blir det også hjemmepåske og en del prikling som venter. Håper også på noen turer rundt i haven i varmende sol! Den kom og den gikk i dag.

Riktig god påske til deg Elsa :)

Vigdis i Romerikshaven sa...

Man blir ettertenksom av et slikt dikt! Fint at du fortalte historien til dikteren. Ha en flott kveld!

Vivishagerom sa...

Fantastisk dikt.

Her går også snøsmeldinga veldig sakte. I dag begynte det jammen å snø også. Nå er det julekortstemning igjen ute og ikke noe hyggelig egentlig.
Leser at du har satt knollene dine i jord, lurer på om jeg skal gjøre det samme snart. Noen har fått små skudd, og dem ligger på kjøkkengulvet enda. Merkelig hvor mye jeg har på kjøkkengulvet i vår.
Ha en super fin tirsdagskveld du også.

Asbjørg sa...

Så fint dikt!
Går litt tregt med snøsmeltinga her også,her i byen har ikke staudebedet mitt kommet frem enda.På hytta så det litt bedre ut,men sist natt kom det snø igjen,og nettene er for kalde.

krepsemor sa...

Så flott dikt! Tenk å ligge i jernlunge i flere tiår! Det setter livet litt i perspektiv, og det får meg til å tenke at jeg har det utrolig bra!
Dahlia-knollene er lagt i et kar med fuktig jord rundt, slik at jeg skal se hvilke det er liv i! Jeg har nemlig mange overtvintrede :o) Knollene fra Solfang er ikke kommet riktig ennå....
I dag var det litt kuldegrader, og nydelig sol! Nå er det plussgrader, og mere grått, så nå håper jeg snøen får fart på seg!
Fortsatt god påske til deg!

Røsslyng sa...

Et utrolig flott dikt!

Med denne sjenerte våren tror jeg vi skal være glad for alt som ble sådd litt seint slik at det ikke blir jungel innendørs ;)

Eh, er påskeliljene i blomst hos deg allerede nå?!?
Som oftest klarer vi å ha påskeliljer til påske her hos oss men i år er de ikke kommet mer enn noen cm opp av jorden

Ønsker deg en fin og vårlig påske! :)

Elsa sa...

Bare så det er sagt, bildet i innlegget er fra 2009.

Elin sa...

Nydelig dikt !
Nå har jeg endelig fått satt istand drivhuset igjen og har startet flytting av planter fra div. tilholdsted. Kanskje blir det litt såing på meg òg likevel.
Ha en koselig påske !

Berit sa...

Et vakkert dikt til ettertanke!
Det har kommet litt snø igjen her også- ikke så mye, heldigvis, men det ligger fortsatt noen flekker. Ergerlig, nå som det var så vårlig og deilig. Fortsatt god påske!

hajal. sa...

Eit nydelig dikt som gjev næring til ettertanke!

Vil ynskje deg og gemalen ei riktig god påske! :-)