fredag 19. mars 2010

Nå begynner det å ligne på noe....


Etter en uke med nedbør, ras, rasstengte veier og noe som kan minne om unntakstilstand i fylket har dagen i dag vært riktig så vårlig. Temperaturen har vært over 10°C på det varmeste og sola har våget å titte fram.
Snøen har virkelig fått fart på seg siste to dagene, det har tina så en nesten har sett forskjell fra time til time. Dette ligner da på det som kalles vår folkens:)
Nå gjelder det bare at nattefrosten holder seg unna da.

Jeg har hatt en skikkelig økt på planterommet i dag. Har potta opp cannaknollene og eucomisknollene. Nå står de og godgjør seg i romslige potter nede på planterommet. Etterhvert skal de flyttes ut i drivhuset.
Og i ren våryre har jeg sådd noen sorter med frø:

Gazania "Kiss White" Hybrid
Gazania "Kiss Gold" Hybrid
Gazania "Kiss Bronze" Hybrid
Gazania "Kiss Rose" Hybrid
Moluccella laevis "Irlands klokke"
Orlaya grandiflora
Phlox "Twinkle"
Phlox "Brilliant Bicolor"
Phlox "Dwarf Beauty Scarlet"
Phlox "Peppermint Candy"
Salvia splendens "Red Arrows"
Scabiosa "Ebony & Ivory"
Tovara "Painters Palette" Variegated
Verbena "Quarts Burgundy"
Verbena "Blue Lagoon"
Verbena "St. George"
Verbena rigida "Polaris"
Verbena hybrida
Viola "Fuji Dawn" variegated foliage
Viola "Koreana Syletta" variegated foliage

Det minker på frøposer i boksen. Det er bare noen få sorter med sommerblomster og så noen poser med staudefrø som det ikke har noen hast med å så enda.
Det blir nok sikkert nok planter å putte i jorda i år også.
Mest spennende blir det å få se hva som har overlevd vinteren.

Dagen i dag kalles for Maria Brudgomsdag og er til minne om Josef, Marias brudgom og kirkens vernehelgen.
Han er også alle snekkeres, tømmermenns og vedhuggeres skytshelgen. Han tok også graverne under sin beskyttelse.
Dagen er nå lenger enn natten.
(kilde: Hva dagene vet)

Dagens bilde er av Verbena jeg sådde i fjor. Hadde Verbena og Phlox i verandakassene, noe som var vellykket når en tenker på været som var.

I en kommentar i forrige innlegg fikk jeg spørsmål om stemorene i krukka var frømiks. Det var det ikke, jeg sådde mange forskjellige sorter og plantet etter "man tager hva man haver"- prinsippet:)

Ha en fin helg alle hage- og bloggevenner:)

5 kommentarer:

krepsemor sa...

Så deilig at det endelig ble slutt på stengte veier! Ikke noe er så ekkelt som å ferdes på veier med rasfaren hengende over seg! Det vet jeg en del om...
Og så deilig at det endelig ble vårlige temperaturer! Nå har det minket mye på snøen, og en blir faktisk litt våryr :o)! Jeg jublet på vei til frisøren! Godt ingen hørte meg ;o)

IngunnBW sa...

Et riktig så vellykket 'man tager hva man haver' må jeg si!

Det var godt nytt at kaoset hos dere har tatt en ende. Herlig med sne som smelter så fort! Her går det også unna etter regneværet, jeg ser bar jord til og med :)

Berit sa...

Da er det håp for oss påsketuristene, skjønner jeg. Både om å komme fram og om å møte våren. Kan knapt vente!

Margrethes hus og hage sa...

Så herlig med vår. Jeg nyter det her også :)
Og så mye fint du sår. Blir så imponert over dere som sår selv og har rene gartneriet hjemme :) Her har det bare blitt et par sorter, men de vokser fint. Muligens det blir mer til neste år.

Ønsker deg en fin helg. Nyt vårværet og kos deg med plantene :) Hilsen Margrethe

Lunalei ;-) sa...

Hei Elsa!
Synes det er så spennende å følge deg og såinga di - spesielt siden jeg ikke har mulighet til å så selv!
Og du har jo sådd så mye!!!!
Her regner det i dag, og jeg synes det er toppers (ikke så glad i regn til vanlig da...) for nå tiner det virkelig!!!
Krysser fingrene for at det ikke kommer en ny omgang med snø og frost!
Ønsker deg en flott helg!
Klem fra Lunalu