tirsdag 9. mai 2017

En hustrig vårdag...

             
                                   Broketblada Astrantia ble flyttet i fjor høst. Den  ser ut til å  trives  på ny plass. En fin plante både før den blomstrer og i blomstring.



                                En liten gulblada akeleie som jeg redda fra å bli nedgrodd av ugress i fjor. Dette er en av de mange akeleiene jeg har sådd selv. Alt som vokser av akeleier i hagen er sånne som jeg har sådde selv, og som har spredd seg rundt omkring.


                                       
                                         Her er det like før "keiseren" åpner blomstene sine. Disse løkene ser ut til å ha trivdes med den kjølige våren. De har bokstavelig talt skutt opp av jorden, men så ble de plantet etter alle kunstens regler på høsten. Håper bare at de vil komme igjen flere år.
 Flotte planter er det  selv om de lukter pyton.



                                 Her er "Festiva Maxima" som ble flyttet i fjor høst. Jeg var veldig spent på om den ville tåle flyttingen, men den ser ut til å bli både kraftigere og større enn der den sto før flytting.
Peoner er igrunnen veldig lettstelte og hardføre planter å ha. De ser ut til å tåle det meste.


                                      Hjertetreet har fått ut blada, i bakgrunnen ser en snødekte fjelltopper.


              Rosapusen  vår liker veldig godt å være med på tur rundt  i hagen, enten jeg skal jobbe eller ta bilder.

Etter noen dager med akseptabel temperatur har vi nå fått en kjøligere værtype. Litt nedbør kom det i natt, og i fjella var det nysnø i dag tidlig. Temperaturen er ikke mer enn 7,8°C nå på formiddagen, og himmelen er ganske så grå.  Ikke en dag for å holde på ute, men det blir vel bedre og varmere dager snart håper jeg. Det er nå ganske så tidlig i mai enda da.
I hverfall er det spennede å se hva som kommer opp igjen etter en vinter, selv om jeg nesten har lagt hagingen på hylla så klarer jeg ikke å slippe taket helt :)

Ingen kommentarer: