søndag 27. juli 2014

Ryddeaksjon av overgrodd hage


Hjelm og lavatera har blitt befridd fra ugresset som truet med å ta knekken på de.





                                        Hosta "Sum and Substance"




                                      Hosta "Sun Power" titter fram under en forvokst høstormedrue.




Jeg måtte finne fram igjen hostaboken og lese meg opp på hostaer da  det begynte å dukke opp så mange forskjellige  i hagen. Mange av hostaene jeg plantet for noen år siden trodde jeg var gått dukken etter år med vanskjøtsel av beda. Det er ugresset som har fått råde grunnen. Denne sommeren har jeg med veldig god hjelp av  min snille datterdatter Silje begynt  en redningsaksjon av hagen.
Målet er å redde så mye av staudene som mulig.  Så her spar vi opp  planter og rensker røttene for ugress, og planter ned igjen i ventebed.  Staudene som blomstrer nå blir det bare luket rundt, og så får vi spa  de opp senere.  Det er mye arbeid vi har foran oss, men vi skal nok komme i mål tilslutt. Vi rekker nok ikke over alt denne sommeren og høsten, men mye skal vi få gjort hvis værgudene står oss bi.

Ingen kommentarer: