torsdag 31. juli 2014

Juli takker for seg...







Da er det bare noen timer igjen før juli  går over i historien og hilser august velkommen. Juli takker for seg med en heller grå og kjølig dag, noen regnskvetter har også kommet ned.  Regn som gjør bare godt, selv om det nok er bare overflata som blir vannet. En skal ikke grave langt ned i jorda før det er knuske tørt.
Selv om denne måneden har vært både varm og tørr, så ser det ut som plantene har greid seg godt. Så overgrodd som beda mine har vært har jeg ikke brydd meg med vanning, uten at det ser ut til at staudene har lidd av vannmangel. De er så store og frodige som bare det.
Jeg har mange hostaer planta rundt omkring i forskjellige bed, og de er så  store som aldri før.  Og jeg som trodde at hosta var en plante som liker både skygge og fuktig jord.
 Jeg har så smått begynt å spa opp hostaer for å få rensket røttene skikkelig for ugress, og neimen om det er mye væte under rota. Helt tørr jord under noen av plantene, men vokser og blomstrer gjør de.
De fleste av plantene jeg spar opp nå blir satt ned igjen i midlertidige bed, for det må gjøres endel omprioriteringer av hva som skal plantes hvor. Og beda må renskes bedre for ugress og få påfyll av jord.
Jeg er redd høsten blir for kort  i år.
Silje har gjort en formidabel ryddejobb så langt. Skjønner ikke hva jeg skulle gjort uten hjelp av henne i hagen. Og det beste av alt, hageinteressen hennes har våknet :) Så nå leser hun hagebøker og  laster ned episoder av Grønn glede på nettet.
Det er så moro, for nå sitter vi og diskuterer arbeid i hagen og hva vi har lyst å plante ut av nytt når vi tar oss pauser i ryddejobben.

På bildene ser vi øverst en ridderspore som er enda mørkere i fargen enn her, de neste bildene er forskjellige hostaer. Navnelappene er kommet vekk, men heldigvis så har jeg en liste over hvilke jeg har så jeg kan finne  navna og bilder  i hostaboken og på  nettet.

6 kommentarer:

Silje sa...

❤️ Veldig koselig er det, og kan fort bli mer en lidenskap enn en hobby den derre hagen tror jeg.. 😉

Villrose sa...

Ja, det er rart hvor bra Hosta'ene har taklet tørkesommeren. Mindre plaget av snegler er de også!
Så fint at hagegleden smitter til en ny generasjon :-)

Marit sa...

Ja, det er et bevis på hvor tilpasningsdyktige hostaene er, for de ser ut til å takle både tørke og masse vann like godt. Moro at du finner ut hva alle de heter som du har.

Anonym sa...

Så koselig med hjelp i hagen. Det blir morsommere når man har noen å dele gleden med. Koselig å følge med i prosjektet deres. Jeg har noe tilsvarende her :O)

UnaCita

Randines hageblogg sa...

Så mange frodige Hosta du har i hagen din, kjekt at hagen får en ny start.

Ha en fin dag!

Unknown sa...

Og hvilken juli vi har hatt på våre kanter! Helt utrolig. Vi vil nok snakke om sommeren 2014 i mange år framover.

Kanskje ikke like bra for naturen. De som har store hager, har nok hatt mye vanningsarbeid. Glad jeg har bare balkong som "hage".

Ønsker deg en fin søndag videre og en flott august måned.