lørdag 26. september 2009

Helg igjen.......

En hel uke siden siste bloggbesøk. Med lite hageaktivitet blir det lite blogging også. Hva har vel jeg å skrive om som kan være av interesse? Været? Tja, kanskje. Det skjer nå ikke så mye på værfronten heller, det er av og på. Mest på vil jeg si. Håpet om en lun og flott september svinner for hver dag som overgartneren skrur krana på.
Hagen lever sitt eget liv og forbereder seg til vinterdvalen. Jeg har ikke planer om så mye jobbing ute i hagen for høsten annet enn å klippe ned og rydde før vinteren kommer. Løker har jeg ikke tenkt på i det hele tatt enda. Vet ikke om jeg setter ned noen flere narcisser når vi kommer til oktober. Tulipaner tror jeg at jeg står over i år.
På tross av mye regn og vind er det enda endel som blomstrer. Tok en runde rundt i hagen i går, da var det for en gangs skyld oppholdsvær.


Malva moschata "Snow White" blomstrer fint enda.

En sammenplanting av forskjellige prydgress, Astilbe "Sprite" og Hosta "Fire and Ice".

Høstormedruene har såvidt begynt blomstringen

Et litt dårlig bilde av staudeklematis med blomster og frøstander. Er litt stolt og glad i denne klematisen for det var en av de første staudene jeg dyrket fram fra frø:-)
Det blåste ganske godt da jeg var ute og tok bilder i går, så bildekvaliteten ble deretter.

I drivhuset ser pelargonene ut til å stortrives. De vokser og blomstrer som bare det. Pasjonsplanten har tatt fullstendig av, så den vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre med før jeg tar den inn til overvintring. Kanskje klippe den litt tilbake så jeg får den inn på planterommet.
Jeg ser at jeg har for mye planter som skal overvintres inne så noen må prioriteres vekk, men hvilke skal jeg velge vekk? :-(
Drivhuset må også vaskes før vinteren kommer, men det må vente til jeg har fått tømt det for planter.
Og så er det x antall tomme småpotter som må vaskes. Hvorfor lærer jeg aldri å vaske de etter hvert så de ikke får samle seg opp? Ja, ja, det er ikke fullt så mange dette året som det var i fjor høst, da holdt jeg på med pottevask i tre dager.

Nå skal jeg finne fram støvsugeren og få vekk noen dotter med hundehår til helga. Bonnie har røytetid så det er nok å ta av. Hva skulle en gjort uten støvsuger i disse røytetider?
Kanskje skal jeg bake noen brød, har en kartong med melk som går ut på dato i dag.
Så skal jeg finne fram boka jeg leser for tida og kose meg i godstolen. Det har blitt pløyd gjennom en del bøker i høst for å si det forsiktig. Med vonde ledd så blir det heller en bok enn håndarbeide.
Fast høst- og vinterhobby før var strikketøy. Det har vonde ledd i hender og skuldre satt en stopper for. Det kan bli noen sokkepar i ny og ne, men det blir kjedelig i lengden å bare strikke sokker også. Litt brodering og hekling blir det også innimellom.
Det viktigste er å gjøre det en føler for så en ikke synker ned i en myr av kjedsomhet og blir sittende å synes synd på seg selv.
Jeg har masse bøker, jeg har liggende diverse håndarbeider og ikke minst, jeg har en boks full av frøposer. Internett, blogging........you name it.
Blogging ja, da må jeg få si tusen takk til alle dere som besøker meg inne på bloggen, og særlig dere som er så snille å skrive en kommentar så jeg ser dere har vært der.
Jeg leser alle bloggene på hagegallista + en hel del andre, men er ikke alltid like flink å legge igjen en kommentar.
Se her ja, det ble et innlegg likevel selv om jeg følte skriveånden var fraværende da jeg begynte:-)
Støvsugeren neste stopp!

God helg til dere alle sammen!

6 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Hyggelig du er innom og skriver i bloggen, du er savnet når du ikke er her...

Ikke mye haging her heller, så vi får skrive litt om det vi er opptatt av.

Fortsatt god helg til deg!

Mia sa...

Den vite malvan hade jeg en gang, nå fikk du meg å tenke på det, hvor ble den av? Tjusig er den, og din frøsådde clematis, så kul, lekker. Er det vanskelig å så clematis eller spirer dem relativt enkelt?
Lese bøker er da en stor kos, da slapper jeg av og blir kjent med andre, og andre steder...som du skriver er det viktigeste at du koser deg, det trenger jo ikke være strikking :)

Laila -Karin sa...

Takk for hyggelig komentar hos meg.
Du har mye flott som blomstrer enda ser jeg.
Hos meg er det stort sett bare rosene og clematisen.
Ha en riktig fin helg
Klem

Lunalei ;-) sa...

Hei Elsa! Så koselig innlegg du har i dag! Synes det er så flott å se blomster - det er det fint lite av hos meg! Men grønt å fint i skyggehjøret - det er det!!! Synes også det har blitt i overkant mye regn så langt i september - og de lover mer.. sukk!
Har nå begynt med "Hjemkomsten" - koser meg!
Ønsker deg en herlig lørdagskveld!
Klem fra Lunalu

Margrethes hus og hage sa...

Nei hagesysler blir det ikke så mye av her heller. Men det er nok å henge fingrene i innendørs :) Og det er koselig med gode bøker. Jeg tar meg alt for sjelden tid til å lese i bøker, desverre.

Hundehår (og kattehår) har jeg også over alt... Rekker nesten ikke å rydde bort støvsugeren før den må fram igjen :) Godt den er oppfunnet!

Ønsker deg en fin helg videre! Hilsen Margrethe

Anonym sa...

veldig interessant, takk