onsdag 8. februar 2012

Prikle, prikle, prikle og litt til....

Her er et brett med nyprikla Erodium pelargoniflorum. Det lukter så godt sitrus når en kommer borti blada på denne planten.


Nyprikla Geranium maderense. Grønnfargen på plantene blir litt rar pga plantelyset.


Cannaene har det travelt med å vokse. Blir det en fin og varm sommer blir det nok blomster på disse i løpet av sommeren.


Nyprikla pelargoner på rekke og rad. Vel så jeg at det var god spiring på frøa, men nå pleier det ikke være så mange frø i hver pakke så jeg lurer på om det har vært tvillingfødsler på gang i noen såpotter for da priklejobben var ferdig ble det 75 potter med pelargoner.
Kommet så langt i priklinga ble det stopp for det var tomt for jord. Så nå må jeg ut på moldhandel en av de første dagene, for spirene spretter opp på noen sorter.

Jeg har også sådd noen flere sorter.

ACANTHUS hungaricus ( fra T&M)
ALCEA Chaters Scarlet
ALCEA Chaters Maroon
ALCEA rosea Black Currant Whirl
ALCEA Chaters Salmon
ALCEA Powderpuffs Mix
ALCEA rosea Halo Apricot( Alle alceafrøa fra Summer Hill Seeds)
DIGITALIS purpurea "Candy Mountain Peach" ( T&M)
DIGITALIS purpurea " Mountains Mixed" ( T&M) For å så digitalisfrøa hadde jeg litt fin pussesand ned i posene så frøa blandet seg med sanden og ble lett og drysse ut på jorda. Frøa var jo så bitte, bitte små at jeg lurte på om det virkelig var frø nedi posene da jeg åpnet de.
LAVANDULA multifida "Spanish Eyes" Sommerlavendel. ( Impecta)
MIRABILIS frø jeg høstet på Kreta da jeg var der i 2010. Jeg er spent på om disse frø er spiredyktige.

Det var dagens rapport fra planterommet.
----

Jeg har et dikt som jeg fant inne på nettet for en tid siden som jeg har lyst å dele. Det er så mye snakk om å prestere i livet. En skal prestere over alt, enten det gjelder jobb, fritid eller på idrettsfronten. Det er prestasjoner som gjelder. Noen ganger kan det nok gå utover både motivasjon og yteevne når presset blir for stort.
Dette diktet heter:

DON'T QUIT.( The original poem)

When things go wrong, as they sometimes will,
When the road you're trudging seems all uphill,
When the founds are low and the debts are high,
And you want to smile, but you have to sigh,
When care is pressing you down a bit,
Rest, if you must, but don't you quit.

Life is queer with its twists and turns,
As every one of us sometimes learns,
And many a failure turns about,
When he might have won had he stuck it out;
Don't give up though the pace seems slow--
You may succseed with another blow.

Often the goal is nearer than,
It seems to a faint and faltering man,
Often the struggler has given up,
When he might have captured the victor's cup,
And he learned too late when the night slipped down,
How close he was to the golden crown.

Success is failure turned inside out--
The silver tint of the clouds of doubt,
And you never can tell how close you are,
It may be near when it seems so far,
So stick to the fight when you're hardest hit--
It's when things seem worst that you must not quit.

( Author unknown)

3 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Her har du virkelig vært flittig. Godt jobba!
Så mange skjønne små.

Ha en fin kveld.

Frøya-Heidi sa...

Å så herlige bilder! Gjett om de fikk meg til å glede meg til jeg får starta opp i drivhuset og kan prikle småttiser :-)

krepsemor sa...

Wow, skal si det vokser hos deg! Hva forer du med? :) Din Geranium maderense var bare nydelig, frister meg over evne....Og så mange pelargoner, men finnes det virkelig tvillinger i frøverdenen?
Cannaene var kolossale, mye større enn mine! Det blir nok blomstring skal du se! Det spørst om jeg må ta en tur og besøke min venninne i Tresfjord, og så en liten svingom oppom deg =)
Nydelig dikt! Sanne ord!