mandag 6. februar 2012

Frø, planter og bøker.....

Verbascum "Banana Custard" er et fint gult innslag i hagen.


Scabiosa caucasica har nydelige blomster.
Begge disse sortene sådde jeg av frø fra Thompson &Morgan.
------------------------------

Da er vi kommet snart en uke ut i februar og så- og frøfeberen herjer for fullt. Så lenge det er denne feberen og ikke influensarelatert feber skal jeg ikke protestere jeg.
Det som er farlig er at en blir fristet til mer frøkjøp enn det som var planen. Og da er det nok lett å skjønne at jeg har fått avsted en bestilling igjen. Til T&M denne gangen. Det kom en katalog i posten før helga, og vips var bestillingen sendt på litt forskjellige frø av stauder og sommerblomster, deriblandt de to som det er bilde av her.

Ikke alt av det jeg har sådd spirer enda, noe må nok få litt lenger tid på seg. Noe har alt kommet så langt at det må prikles snart, så i morgen får jeg ta en økt å prikle de som har kommet lengst.
Og da kommer straffen for å slurve med pottevasken på høsten. Jeg må nemlig vaske potter før jeg får priklet. Har ikke hjerte til å sette disse små plantebarna over i skitne potter når de skal starte på plantelivet sitt.

Ellers så har jeg også fått lest meg gjennom noen bøker siste ukene. Bøker som har fremkalt både tårer og latter, og som har hatt det til felles at de har vært fryktelig vanskelige å legge fra seg når en har begynt å lese de.
Bøkene er: "Wintergarden" og "Between Sisters" av Kirstin Hannah, og " La Peregrina" av Cecilia Samartin.
Så kanskje er det ikke rart at jeg føler tiden flyr fort. Bøker, frø og plantestell gjør at det blir mindre tid til nettbruk og tv.
Nyhetene leser jeg på nettet samtidig som jeg spiser frokost, og så sveiper jeg innom facebook et par ganger om dagen, blogger leser jeg når kvelden kommer.
Himmel og hav, dette høres da ut som jeg ikke gjør noe annet. Men jeg har da et hus som skal stelles og mat skal lages, sosial skal en være, og ikke minst så skal en helst ha noen timers søvn når natta kommer også. Og enda føler jeg ikke noe stress eller tidsklemme. Kanskje har døgnet mer enn 24 timer likevel? Enten det, eller så er det jeg som utnytter tiden godt :-)

Nå skal jeg vaske noen potter så jeg har rene potter å prikle i imorgen, og så skal jeg finne køya i selskap med en bok. Jeg må lese på senga før jeg sovner, vane eller uvane - det får de lærde strides om. Jeg koser meg inn i søvnen, selv om det noen netter kan være vanskelig å få sove. Men det har helt andre årsaker...

5 kommentarer:

Marit sa...

Jeg har hatt både influensa og frøfeber denne vinteren, men den siste er absolutt å foretrekke. Det er moro med frø, men det er lett å la seg friste, nesten for lett.

orchis sa...

Ikke videre hardt rammet av frøfeber. Men plantefeberen titter innom av og til. Sniktitter stadig på sider med planter, knoller og løk, men hittil har jeg faktisk klart å styre meg. Tenker, "jeg har nok". Får se hvor lenge jeg står imot... :)
Ha fine dager.

Randines hageblogg sa...

Har en bøker, frø og rene potter har en mye å syssle på med i februar.
Alltid kjekt med nye frøposer som dumper ned i postkassen.

Ønsker deg en fin dag!

Hanne sa...

Når man ser og kjenner sola skinne, så er det ikke lett å holde seg i skinnet, nei! :)

Har laga meg såliste, jeg også. Gleder meg til flere små spirer! :)

Vivishagerom sa...

Den gule kongslyset var jammen flott! Supert bilde!