tirsdag 9. februar 2010

Samlehylla mi

I dag skal jeg ikke skrive om noe som har med hage eller blomster å gjøre, men om samlehylla som jeg kaller den.
I denne hylla har jeg stående et speserisett som jeg er veldig glad i. Forskjellige krus kjøpt på turer og noen eggeglass. Eggeglassa på øverste hylla har håndmalte motiv og jeg fant de i en bitte liten butikk da jeg var i Holland.
Eggeglassa på nest øverst hylle er funn jeg har gjort på brukthandel. To av de har håndmalte motiv.

Speserisettet fikk vi av min svigermor da vi flyttet inn i huset her i 1975. Mine svigerforeldre fikk settet i bryllupsgave da de giftet seg i 1922. Settet er helt inntakt med alle delene og er laget på Egersund Fayancefabrik iflg. stemplet i bunnen. Også på lokka er det motiv av båter.
Dette settet er jeg veldig glad i og veldig redd for.

Ute på tur er jeg som andre turister. Jeg kjøper souvernirer i form av krus og haugevis med prospektkort.
Kruset lengst til høyre kjøpte jeg da vi var over Grossglocknerstrasse. En helt fantastisk tur i varmt og nydelig vær..
De to andre krusene kjøpte jeg i Rothenburg ob der Tauber. En by med utrolig flotte gamle hus.

Eller hva med en kopp te servert i rause tekopper med rosemotiv og høstmotiv. Disse koppene med rosemotiv har jeg sett i butikker som te- og kaffeservise, men koppen med høstmotiv har jeg ikke sett i andre størrelser enn denne. Jeg vet ikke om det finnes heller, mulig det er bare tekopper med dette motivet.

7 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Takk for at du viser oss din "samlehylle", der var det mye spennende.

Egersund fayanse har jeg også sans for, men har ikke noe tilsvarende dine flotte krukker.I dag må de være snart verd en formue.
Min favoritt er alkemuggene, som jeg fikk kjøpt en kopi av for endel år siden.

Koppen med druene var fantastisk flott og det er kjekt å ha noe å kikke på og glede seg over...

Unknown sa...

Speserisettet var aldeles vakkert. Du verden for en flott gave! Det nærmer seg snart 100 år er er like flott. Helt utrolig.

Skulle jeg valgt noe fra hyllen din måtte det bli koppen med drueranken på. Deilig tekopp og flott motiv.

Takk for besøk på bloggen min og koselig hilsen. Det har blitt mye bilder av blomster den siste tiden, men nå er det snart slutt. Velkommen tilbake!

Mari sa...

Flotte krukker :) Har sansen for slike.

Takk for titten :)

Margrethes hus og hage sa...

Det er koselig med ting man kan ha framme sånn. Spiserisettet ditt er kjempefint. Og du er heldig som har et komplett!

Ønsker deg en fin kveld. Hilsen Margrethe

Marit sa...

Kjempefin hylle, Elsa! Jeg hadde for noen år siden dilla på hvite og blå ting, og settet ditt fikk meg helt vill! Hvitt og blått er så pent i sammen :)

Elin sa...

Du verden så flott et sett !
(Hvorfpr heter det speserisett ?)
Ikke noe rart du er redd for dette..må sikkert være mye verdt i dag også.
Tekoppene var lekre de òg og krusene med koselige minner.
Takk for at du viste fram skattene dine !

Berit sa...

Speserisettet er en virkelig skatt! Så sjelden å finne dem helt intakt. (Speseri har noe med krydder å gjøre, mener jeg? Ref. spice på engelsk)