tirsdag 2. februar 2010

Noen glimt av vår på Kyndelsmesse

Pulsatilla, en nydelig vårblomst.
Denne "Keiseren" blir bare flottere og stoltere for hvert år der den kneiser i bedet.

Er ikke denne søt? En liten Viola sororia"Freckles" jeg sådde for to år siden.

Først må jeg si tusen takk for alle God bedring-hilsningene på forrige innlegg. Det varmet godt. Etter to dager i senga kjennes det ut som forkjølesen er på retur, heldigvis.
Mens jeg lå der i senga og syntes synd i meg selv kom jeg til å tenke på årets store mediahit i fjor - svineinfluensaen. Det begynte med meldinger om en ny type influensa. Så dukket det opp bilder hvor folk gikk rundt med munnbind for å unngå smitte, og det kom meldinger om at folk hadde dødd av influensaen.
Etterhvert som det ble meldt om nye tilfeller og spredning av viruset begynte panikken og bre seg med god hjelp av media. Også her i vårt lille land dukket det opp tilfeller av svineinfluensaen, og desverre noen dødsfall.
Alvorlige menn fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet var på skjermen daglig og prediket, ja selveste helseministeren, Bjarne Håkon Hansen, stod traust og alvorlig fram i TV-ruta og underviste det norske folk i hvordan hoste og nyse i albuekroken.
Valgkamp og stortingsvalg kom og gikk nesten uten at vi fikk med oss at det var noe som foregikk. Ja-ja, de av oss som ville gjorde unna borgerplikten så vi kunne gå høsten i møte med god samvittighet i tilfelle pandemien slo ut land og folk.
Daglige meldinger og rapporter i media holdt oss på tå-hev mens vi ventet på vaksinen som skulle komme. Dette var verre enn svartedauen, spanskesyken og Egyptens syv landeplager.
Krig og annen elendighet rundt om i verden kom helt i bakleksa.
Vaksinedosene begynte endelig å komme, og folk i viktige jobber og risikogrupper fikk sine tilmålte stikk. Vi andre som ikke tilhørte noen av gruppene fikk bare finne oss i å vente og holde panikken i sjakk.
Jeg hadde i sin tid Asiasyken da den herjet på slutten av femtitallet, og Hong-Konginfluensaen da den herjet på slutten av sekstitallet så jeg regnet med jeg hadde noen antistoff på lager i kroppen. Derfor hadde jeg ikke tenkt å ta noe vaksine, men da det var "alle andre"-gruppene sin tur å få vaksine lot jeg meg lokke med. Og for å være på den helt sikre siden ble det vaksine både mot vanlig influensa og mot svineinfluensa.
Og nå husker jeg hvorfor jeg sjelden tar influensavaksine. For de gangene jeg har tatt vaksine blir jeg helt slått ut av forkjølelse en stund etterpå. Så til høsten blir det ikke noe vaksine på meg.
Og hva ble det så av denne pandemien? Den var visst ikke så farlig likevel som det ble skreket om i media. Men nå er det visst kommet noe som heter Q-feber så jeg på tekst-tv for ikke så lenge siden. Og den er visst enda farligere.......

Dagen i dag kalles for Kyndelsmesse og er til minne om Jesu besøk i tempelet da han var 12 år. Kirken kalte også dagen for "Maria renselse".
Dagen er også en merkedag for syv uker og vår:

¤Så dyp som snøen er på takene kyndelsmesse,
så langt blir gresset sankthans.

¤Kyndelsmesse tørr er jamgodt med 10 høylass.

¤Slik været er idag, skal det være i syv uker.

¤ Drypper det fra taket på husets nordside blir det tidlig vår.
(Kilde: hva dagene vet)

10 kommentarer:

Ragnhild sa...

Du har oppsummert fjorårets utvikling av svineinfluensaepidemi utrolig godt synes jeg. Jeg og mannen min fikk påvist svineinfluensaen bare noen dager før vaksinene kom, og siden begge to arbeider med mennesker måtte vi etter anbefalingene være hjemme syv dager. Vi var ikke så syke noen av oss (litt feber, hoste og snørr noen dager), derfor hadde vi faktisk en koselig uke der vi brukte dagene til å lese og se gode filmer :-))

Randines hageblogg sa...

Kjekt at du er på bedringens vei...

Jeg står også over influensavaksiner og regner med at jeg imun siden jeg hadde den på slutten av 50-tallet og i følge legen ikke er i risikokogruppen.

Slik været er i dag vil jeg ikke ha det i 7 uker fremover, snøen er jeg lei av for lenge siden og kulden skulle vare.

Fortsatt god bedring!

Mia sa...

Jag får inte till min Kejsarkrona, det kommer bara upp blad men ingen knoppar. Vad gör jag för fel??
Konstigt, efter allt hallå och ståk om svineinfluensan så hade jag nästan glömt helt bort den..Krya på dig :)
Ska det här vädret idag vara i 7 veckor? Huff, det blir kallt det, brr.. nu håller det med vargvinter ;)

Berit sa...

7 uker til med minus 26??? Heldigvis tror jeg bare sånn passe på disse værtegna, og dette hopper jeg over!

Blomsterguri sa...

Nydelige bilder av blomstene! Ser på fjellene i bakgrunnen også - lengter nesten hjem til Romsdal hvor jeg kommer fra opprinnelig. Men du - jeg håper inderlig at det ikke blir 7 uker med slik vær vi har nå - full snøstorm!

krepsemor sa...

Nydelige blomster, og den keiserkrona er bare flott! Kunne tenkt meg å hatt noen sånne.
Svineinfluenaen, ja! Det var jo et kapittel for seg! Nå for tiden blir alt så "hauset opp". Alt som er ekstremt, enten det er smittsomme sykdommer, uvær i form av vind, regn osv. Det er nyheter som slår an! Og etterpå blir folk nesten skuffet fordi skremslene ikke slo til! Jaja, sånn går no dagan, som de sier nordpå!
Bra at du er i ferd med å komme deg av forkjølelsen i alle fall!
ha det godt!

Mariann sa...

Bra at forkjølelsen er på retur, fortsatt god bedring.

Godt med sånne bilder på denne tiden. Har sådd pulsatilla og håper den vil blomstre like fint som din.

Jeg har ikke tatt noen av disse influensavaksinene. På grunn av jobben min var jeg i en prioritert gruppe som tidlig fikk tilbud om svineinfluensavaksinen. En lege kom og hadde det som nesten lignet et vekkelsesmøte på jobben. Det førte til at nesten alle tok vaksinen og jeg tror jeg ble sett på som litt rar som takket nei. Endel av de som ble vaksinert, ble testet før og etter vaksinasjon og det viste seg da at det var en god del som allerede hadde vært borti smitten uten å ha vært syke.
Vi får være glad for at det ikke ble en pandemi, men var det grunnlag for å sette i verk så omfattende tiltak?
Vi prøver å sikre oss på alle områder, men det er ikke helt risikofritt å leve.

Nå gleder jeg meg til våren og håper det ikke blir snø og kulde i syv uker til.

IngunnBW sa...

Å neiii...da blir det grusomt vær fremover hvis snestormen vi hadde i går skal vare i 7 uker! Gresset blir nok langt rundt St. hans i år... Moro å lese værtegnene dine! Lille Viola med fregner var kjemesøt :)

orchis sa...

Den lille Violaen var nusselig. Lurer på om den kunne trives her? :)
God å høre at du er blitt bedre.
Når det gjelder svineinfluensaen, aner jeg ikke om jeg hadde den eller ikke. Tilhører såkalt risikogruppe, men valgte å ikke vaksinere meg. Var litt småsjuk før jul, men det gikk fort over. Kanskje jeg var heldig? :) Nå får vi passe oss for Q-feber i stedet. Ingen Q-melk fra nå av!
Ha fine dager!

levendel sa...

Nydelig rimfrost-bilde i headingen din :)
Keiser-blomsten..heter den rett og slett keiseren? Den er kjempefin!