torsdag 11. februar 2010

I dag ......

..har jeg pottet opp knollene av Mirabilis. De ble satt i sandblandet jord med litt beinmel i hver potte som ekstra nistepakke. Alle knollene var faste og fine etter overvintringen og noen hadde begynt å skyte nye skudd allerede.
På bildet over ser en planten jeg plukket frø fra og som jeg sådde med godt resultat i 2009 og som er opphavet til knollene. Innviklet? neida....
Jeg har også priklet eller plantet om noen av cannaene. De plantene går fra spirer til tenåringer i et jafs. De fikk også en liten dæsj beinmel blandet inn i jorda. Nå håper jeg de vil vokse seg til store planter og danne fine knoller som jeg kan overvintre.
Satt og tittet etter i planteboka mi i dag når jeg pottet opp cannaer i fjor. Det var fakstisk ikke før i mars. Tror jeg skal potte de opp litt før i år, i fjor rakk de ikke å blomstre før høsten og nattefrosten kom. Nå kan det kanskje ha noe med sommeren å gjøre også da, for det var faktisk første året cannaene ikke har rukket å blomstre før frosten.

Dette bildet er av peonen "Sorbet". Den er jeg veldig spent på om den kommer igjen til våren. Den ble flyttet litt sent på høsten så den rakk nok ikke å etablere seg på den nye plassen før vinteren og barfrosten kom.
Den mørke peonen er "Victoire de la Marne".
Peoner er noe av det vakreste jeg ser i en hage, og jeg skal plante flere til sommeren.

Nå er vi kommet til torsdag og denne uka er også snart over.

Ha en fortsatt fin torsdag dere som ser innom.


8 kommentarer:

orchis sa...

Frodig Mirabilis du viser bilde av. Er bildet tatt i Norge? De er fine planter, men må kontrolleres strengt her hos meg. Blir fort er aggressivt ugress, og de store knollene er ikke lett å luke... Angrer bittert på at jeg brakte den inn i hagen for mange år siden!

Elsa sa...

Mirabilis vokser nok ikke sånn i Norge. Denne busken stod i en veikant et sted på Kreta. Her er den bare krukkeplante så det er nok ikke noen overhengende fare for at den skal bli ugress.

IngunnBW sa...

Det var en vakker poen, håper den kommer tilbake til våren :) Det er en spenennede tid vi går møte!

Blomsterguri sa...

Det var vakre bilder. Ønsker deg en god helg!

Margrethes hus og hage sa...

Så flotte bilder! Blir helt hensatt til sommer og sol når jeg ser slikt!

Jeg flyttet også peoner sent på året, og det har gått bra med dem, så det får vi håpe det gjør med din også. Den er vakker :)

Ønsker deg en fin helg. Hilsen Margrethe

Bestemor Drillo sa...

Tenk når det blir sommer og vi får se dette i all sin prakt!!
God helg og klem til deg !

Lunalei ;-) sa...

For en vakker peon!!!
Er innom for å ønske deg en nydelig søndag!
Hjerteklem fra Lunalu

Lille Lisbeth sa...

Nydelige blomster,og mye flott av samle ting.Der har vi felles interesse,hage,innkjøp av forskjellige ting når man er på reise.Koselig side.