søndag 7. februar 2010

Det spirer - det våres......

Om ikke lenge må jeg begynne å prikle noen av sortene som har spira.

Cannafrø fra Orchis som ble sådd den 30.januar. Fem frø i hver potte, kun ett frø som ikke viser tegn til liv.

Cannafrø fra Plants of Distinction sådd 30. januar. Seks av ti frø spirer, men med forsiktig graving i potta ser jeg liv i to frø til.

Blodbegerfrøa spirer godt. Det er mer spirer enn det som vises på bildet.

Pellisene har snart nådd priklestørrelse. Her tror jeg faktisk alle frøa har spira. Det har også begynt å komme spirer i noen av såbegera med violer. Så om det ikke er så mye som minner om vår ute, blir det mer og mer vår i kjelleren.
Og til min store glede ser det ut til at det er liv i Lavatera arborea som jeg tok inn i høst. Det var bare en liten plante som jeg klipte ned. Den har stått hele vinteren med en trist stilk, i dag ser jeg tegn til at det kommer noe grønt på stilken.
Dahlia imperalis ser mer tvilsom ut. Trodde det var liv laga i en av stiklingene jeg satte ned, men det virker som det var ønsketenking.
Nå er det snart på tide å sette noen av knollene i jorda også. Har ti knoller av Mirabilis som jeg er spent på om jeg får liv i. Jeg håper det, for dette er av planter som jeg har drevet fram fra frø sanket da jeg var på Kreta i 2008. I fjor sommer blomstret noen av plantene i drivhuset, og jeg fikk ett modent frø som jeg har sådd. Er veldig spent på om det vil spire.
Og nå begynner jeg snart nedtellingen til jeg kan fyre opp drivhuset. Om noen uker så......

10 kommentarer:

Røsslyng sa...

Så herlig!
Tror jeg må få satt i gang med å få frø i jorda jeg også snart...

krepsemor sa...

Så koselig det er med frø som spirer! Det er mange som spirer hos meg også! Spørst om jeg må ta med meg fotoapparatet og dokumentere ;o)
Mirabilis longiflora sådde jeg 26.januar, men den har ikke spirt enda! Vokser Canna`ene fort? Jeg sådde fem frø i går, så jeg er litt spent! Prikle må visst jeg også til med neste uke!
Lykke til med dine små og store spirer, Elsa!

Seascape sa...

Å så herlig og se de små baby plantene dine.
Her har det også begynt å krible i fingrene etter å begynne å så.
Noen små vår tegn er oppdaget i hagen her :-)

IngunnBW sa...

Oj oj, her spirer og gror det :) Du er så flink til å drive frem frø, mange blodbegre også! Det blir spennende å følge med fremover :)

Besta sa...

Har du erfaring med lavende. Sådde ganske mange i fjor men fikk bare opp noen få. Har du noen gode tips?
Ha en fin dag.
klem fra marilyn

Bestemor Drillo sa...

Hos deg er det vår skjønner jeg!
Finnes ikke noe finere en slike små spirer ! Klem!!

Margrethes hus og hage sa...

Så herlig å se at det spirer! Det er en spennende prosess :)

Ønsker deg en fin kveld. Hilsen Margrethe

Randines hageblogg sa...

Så mange spennende små spirer du har fått frem og for en glede.
Planterom må være kjekt når det stadig er vinter og snø ute.

Ønsker deg en fortsatt fin dag!

♥ Carpe Diem ♥ sa...

Ja er det ikke skjønt
å få begynne å så frø igjen.
Spirer godt hos deg ser jeg.
Har nettopp sådd tomat,stemor og petunia og mere kommer etterhvert.
Kos deg i hverdagen :)

josimo sa...

Lykken er å se det spire og gro!
Vakkert bilde du har på heddingen til bloggen din.

Ønsker deg en flott kveld