torsdag 14. januar 2010

Ut i kulda...

...med kamera. Skal jeg dokumentere hagen fra årets begynnelse til årets slutt må jeg bare hive meg uti det. Heldigvis er det ikke mer snø enn at det går an å vasse seg rundt i hagen. Det ligger vel ca. 35 cm med snø, og mer behøver det ikke bli heller.
Hagen er hvit og rimfrossen, de store bjerketrea er flotte der de står med tykt rim på greinene. Hadde sola skint så hadde det glitret som millioner diamanter.


Bartrea har isnåler istedet for barnåler. Det er vakkert når trær og busker ser sånn ut i kulda.


Bonnie er med å mater fuglene. Fuglematen går unna nå i disse kalde tider. Så vidt vi har snudd ryggen til etter å ha fyllt på så er de nede på bordet og forsyner seg.
I bakkant av bildet kan en se hvor hjorten har vært å gravd for å finne noe å spise på en frossen mark. Stakkars dyra, de sliter i kulda og snøen.


Her har et sultent rådyr vært å gravd i blomsterbedet etter mat. det er Heucherablader som favoritten ser det ut som for jeg ser det har vært gravd der hvor det er plantet Heuchera.

Og når en skal ut i kulda gjelder det å kle seg godt. Nå har jeg vært i skapet og funnet fram ulveskinnlua igjen. Og i vinter er jo sånne luer blitt den helt store moten, så for en gangs skyld er jeg også moteriktig:)
Denne lua kjøpte jeg, ja det må nå vel være minst 10 år siden, en gang jeg var i København. Da fikk jeg virkelig kjenne desemberkulda der nede, fya meg så surt og kaldt det var der.

Været her idag er som det har vært hittil i januar. Klart og kaldt. Temperaturen er nå kommet opp på -13,5°C, og det kan jeg også leve med. Sola kryper lengre nedover fjellsidene for hver dag, og dagen for at vi skal få første solglimtet inn gjennon vinduet på kjøkkenet nærmer seg.
To uker til nå så skal den titte inn gjennom vinduet.

I morgen er det nymåne, og da er det på tide å begynne å så. Må snart få staudefrøa i jorda nå, de skal ikke ikke ha noe særlig varme så da passer det godt å starte med de.
Til de mer varmekjære frøa får jeg ordne til en plass inne på kjellerstua.
Pelargonene må snart klippes og stelles også. Har ikke så fryktelig mange, så det er en overkommelig jobb.

Ha en fortsatt fin dag alle som ser innom bloggen.



4 kommentarer:

hajal. sa...

Her hos oss har temperaturen begynnt å stige igår og idag, nett no er det bare -0,6 så det kjennes ut som reine vårdagen ute.
På det kaldaste har vi målt litt under - 12 her oppe hos oss medan det nede i bygda på kaldaste plassen er målt under - 20 grader så dei likale forskjellane kan være store.
Kulden skal visst komme tilbake ut i neste veke seier dei som spår i denslags.

Besta sa...

Vi har kommet opp i -1 grader nå men det blåser fælt i dag.
Flotte bilder av vinter landskap og lua di var nydelig.
ha en flott torsdag.
klem fra marilyn

Randines hageblogg sa...

Flotte vinterbilder i vinterkulden og ulveluen var flott! Det er godt vi blir moderne innimellom og kan overse moter som slett ikke passer.
Skjefet eller halsen var flott i fine farger...

Håper temperaturen også stiger snar hos deg!

Unknown sa...

Flotte vinterbilder, men skal jeg være ærlig (og det skal man jo...), så liker jeg vinter best på bilder og TV.

Nå er jeg endelig tilbake i bloggverden. Etter 3 uker frivillig ferie og 1 uke ufrivillig fravær (virus på maskinen) er det godt å ta en besøksrunde igjen.

Med ca 800 feriebilder, blir det en del blogging i tiden fremover. I dag er det omvisning på hotellet mitt.

Ha en fin uke!