fredag 17. april 2009

Tycho Brahes dag, plantepakke og bokbestilling


Dagens bilde er av Tycho Brahe Planetarium i København. Dagen i dag er Tycho Brahes dag, og i følge kilden"Hva dagene vet" er dette en uheldig dag. Tanken som ligger bak begrepet uheldige dager henger nøye sammen med den astrologiske forestilling om at stjernene, solen, månen og planetene har direkte innflytelse på hva som skjer på jorden.
Planetariet er vel verdt et besøk når en er i København der det ligger fint til ved innsjøen. Det er veldig fint å gå tur også langs "søen", særlig om våren og sommeren.
Mer om Planetariet ligger her: http://www.tycho.dk/
-
Etter dager med fint vårvær ser det ut til en liten værforandring i dag. Det er overskyet,det truer med regn og temperaturen ligger på 7,5°C.
Tror ikke det blir noe utedag i dag. Planen var å hive seg over ugresset, men jeg finner det nok garantert igjen senere når været frister mer til uteaktivitet.
Har så smått begynt å klippe ned rosene. Har tatt de som står lunest til for den sure vindtrekken. Det er nok noen av rosene som har dukka under i vinter. Det er svarte greiner så langt ned mot jorda som jeg kan se. Jaja, BoGrønt har nok nye roser til sommeren;-)
I drivhuset vokser det som bare rakkern. En del av plantene har blitt toppa for ikke å bli altfor lange og slengete.
Jeg har også begynt å sette ut de store pottene med overvintringsplantene nå på dagtid. Nattestid får de komme inn i varmen igjen.
Alle pellisene er nå flytta ut i drivhuset. Etter en liten omkalfatring av potter fikk jeg skvisa inn plantebordet med undervanningsbrett, pellisene og noen brett med nyprikla planter.
Nå er det så fullt der inne at Bonnie må ligge i tilbygget hvis hun skal være med i drivhuset. Jeg har også fått prikla noen flere sorter:
ALCEA rosea "Queeny Purple", bare to potter for mange av spirene strøk med. Stokkroser er ikke min greie.
CHAMAEROPS humilis, Dvergpalme, her har bare ett frø spirt så langt. Spirertid 2-18 mnd.
HESPERIS matronalis, hvit fruefiol. Priklet 8 potter
PANDOREA jasminoides, priklet 4 potter.
RATIBIDA "Mexicohatt", priklet 10 potter.
Etter denne omgangen med prikling er jeg så og si i mål med den kjedelige jobben det egentlig er å prikle. Der er fire sorter som ikke er kommet langt nok til å bli priklet enda.
Det som ble sådd og priklet først må snart pottes over i større potter. Den jobben håper jeg å få stå ute med, og da må det bli en dag med varme i lufta.
I dag er det fredag og det stunder til helg igjen. Ukene går rasende fort unna.
Jeg skal se om jeg får pakket noen plantepakker i helga så jeg får sendt de på mandag.
-
I postkassa lå det en plantepakke og ventet. Helleborus fra Seascape. Tusen takk og klem. Skal sende deg en pakke etter helga:-)
En bokbestilling har gått over Nordsjøen til Amazon:
"Mr. MacGregor" av Alan Titchmarsh
"Heart and Soul" av Maeve Binchy, en av mine yndlingsforfattere.
Kanskje er ikke dette en uheldig dag likevel?;-)

Ha en fin fredag alle som ser innom:-)

3 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

København er en flott by og ikke minst "søene"...
Plantariet og Tycho Brahe fikk jeg ikke med meg, men derimot Botanisk hage og endel kunstmuseer. Datteren min bodde et år i København og hadde leilighet ut mot Søene. Deilig by og vakre steder å se...

Stokkroser får jeg heller ikke til bare Legestokkrose Althaea officinalis og det er greit!

Ønsker deg en fin hagehelg!

Vigdis i Romerikshaven sa...

Tycho Brahe var et unikum. Han er gravlagt inne i Tynkirken på torvet i Prahas gamleby. Jeg var der i høst.

Det spørs om jeg får mine stokkroser til å spire, da, når dere ikke har full uttelling. :D

Berit sa...

Gråvær og kjøligere her i dag også. Passer bra, jeg har en kveld med møter foran meg. Deilig at finværet kom i helga for en gangs skyld!