onsdag 22. april 2009

En liten fotorunde i dag

Nå er det like før "Keiseren" åpner klokkene sine. Denne ser ut som det blir hvite eller gule klokker på.
Stolt krone og staselig navn på Frittilaria imperalis"Keiserkrone"
Her er Smilacina racemosa"Klasefjør" på full fart opp.



Pulsatilla vulgaris er en flott vårblomst. Denne er mørkere enn det som kommer fram på bildet.


Melianthus major, Acanthus mollis og Phormium.


Hengehjertetreet har fine vårfarger.
-
Ute er det et nydelig vårvær. I natt har det kommet litt regn, nå titter sola fram fra skyene. Temperaturen er kommet opp på 13,7°C.
-
Jeg får nesten lyst til å synge sammen med fuglekoret ute i hagen den fine salmen av Blix:
No livnar det i lundar
No lauvast det i lid.
Den heile skapning stundar
No fram til sumars tid.
-
Det er vel fagre stunder
Når våren kjem her nord.
Og atter som eit under
Nytt liv av daude gror.

-
Ha en strålende dag alle hagegale rundt omkring.



6 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Flotte bilder og flott sang av Elias Blix "No livnar det i lundar.."

Takk for at du deler dine vårgleder med oss, jeg rakk ikke en kommentar på ditt forrige innlegg, men alltid kjekt når du er her!

Vivishagerom sa...

Keiserkrone har jeg aldri hatt, og veldig usikker på om jeg noen gang tørr å prøve meg på. De er super fine, men er de ikke vanskelige da ?

Elisabeth sa...

Kjære Elsa.

Tusen tusen takk for den kjempeflotte plantepakken som plutselig dukket opp i postkassen min. Jeg ble bare så utrolig glad.

Stor klem fra meg:)

Marit sa...

Staslige keiserkroner du har! Jeg plantet noen i fjor og er kjempespent på om de engang dukker opp. De er vel ikke av de enkleste løkene antar jeg? Dine var i hvertfall flotte!

Elsa sa...

Randine: Jeg koser når jeg leser bloggen din. Det er så koselig å følge med på hagingen din:-)

Vivi og Iris: Keiserkroner er ikke så vansklige å få til. Jeg planter de dypt. Legger en haug med grov grus i plantegropa og legger løken på for de vil ha god drenering. Blander inn benmel i jorda når jeg planter. De liker også gjødsel om våren.

Elisabeth: Flott at plantene er kommet vel fram. Håper de vil glede deg med rikelig blomstring utover:-)

Nina i Paradiset sa...

Ja, det var fint i går, og det ble da fint i dag også! :)
Med det vannet som kom i morges, blir det nok fart i vellinga ute i morgen!
Jeg MÅ få i den der gravemaskina snart, for jeg trenger mer hage!!!

Klem fra den andre sida av fjorden!