lørdag 29. august 2009

Høstlige toner....

Etter to uker med sol og varme på Kreta var det litt vemodig å komme hjem og møte høsten. For at høsten er i anmarsj er det ingen tvil om. Skogen skifter farge og på fjellet kan en se høstfargene har begynt å komme.
Hagen ser ut som et takras etter mye regn og manglende stell i mange uker. Beda er overgrodde og fulle av ugress som har fått boltre seg vilt.
Noen lyspunkt er det da midt i kaoset. Høststauder, liljer og sommerfuglbuskene blomstrer. En og annen rose er det også som kommer ut.
Her er noen små glimt fra hagen i dag. Det var litt vanskelig å få tatt gode bilder for det blåser litt, og blomstene står ikke stille på kommando:-)






Selv om det er en uke i dag siden jeg kom hjem fra Kreta er dette første innlegg i bloggen. Tror jeg har hatt et anfall av skrivesperre. Det betyr ikke at jeg ikke har lest meg gjennom utallige blogger, innlegg og kommentarer. Og jeg har fått oppdatert meg på forumet. Jeg har hatt noen timer foran PC'n for å lese meg gjennom to uker.

Turen var kjempefin og de to ukene vi var der gikk kjempefort. Selv om kneet mitt plaget meg mer enn godt var så var det herlig med sol og varme, 35-36°C hver dag. Det høres mye ut, men med en herlig bris fra sjøen og parasollskygge var det overkommelig.
Noen lange gåturer ble det ikke, men noen utflukter rundt på øya fikk vi med oss. Desverre ble det lite strandliv pga mye bølger og mange dager med gule og røde flagg på stranda. Så det ble bassengliv i steden, hotellet hadde et fint bassengområde. Derfor var det en fin avveksling med turer innover på øya og opp i fjella.
Dette året åpnet det en botanisk hage ikke langt fra Chania, www.botanical-park.com.
Jeg tok ikke turen dit i år da det ble for mye gåing for mitt skrale kne, men Silje var en tur dit. Jeg håper å få tatt turen på neste Kretabesøk.
Hagen er anlagt i et område som ble herjet av brann i 2004 og inneholder planter fra hele verden.

Ha en riktig god helg alle som ser innom bloggen, klem:-)

4 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Hyggelig du er tilbake etter en fin tur til Kreta.
Ja det er blitt høstlig og det er alt for tidlig etter mine begreper.

Her pøser det ned og regner vannrett, med andre ord en fin innedag.

Ha en fin helg uansett vær!

orchis sa...

Velkommen tilbake og takk for vakre sensommerbilder. Tittet på linken til den botaniske hagen, men ble skuffet - få bilder! Eller er det bare min nettleser opera som tøyser...?

Lunalei ;-) sa...

Så bra at du hadde en fin tur. 14 dager går utrolig fort når en koser seg!!!! Her er det regn i dag, og jeg har for alvor fått høstfølelse - ikke så mye blomster i hagen heller! 'Fremdeles mye fint hos deg ser jeg!!!
Ønsker deg en deilig søndagskveld!
Klem fra Lunalu

Elsa sa...

At det er lite bilder på hjemmesiden kan være at hagen ble åpnet først i år, og hjemmesiden er sikkert ganske ny også.
Så av bildene som Silje tok at det var mer planter og trær enn det som lå på hjemmesidene.

Ikke så mye som er fint i hagen nå lenger, og mindre blir det nok etter denne regnhelga.