tirsdag 1. juni 2010

Sol, plenslått , pakke med blomstergleder og Grønn glede

http://

Juni innledet med flott sommervær. God temperatur og sol fra lettskyet himmel og en akkurat passe bris så vi ikke ble overopphetet. Er jo ikke så godt vant med varme hittentil i år så det er godt å ta det gradvis:)

Siden jeg ikke når i bildemappa mi på maskina får denne videoen med Roy Orbison ønske juni velkommen.

Vi har tatt årets første plenslått idag. I fjor slo vi plena 1. mai, så det er en måned senere i år. Alt er en måned senere, dvs ikke rabarbraen. Den er det like før den begynner å blomstre. Noen kraftige blomsterstilker har skutt i været bare på noen dager.

Ellers oppdager jeg flere og flere roser som tar kvelden. Svart ved helt til podestedet på noen av de.

I posten i dag kom det en pakke med masse blomstergleder. Det var pelargoniastiklinger fra snille Lizzi. Tusen takk og klem til deg.

Stiklingene er nå kommet i små potter og står godt og trygt plassert under plantelys nede på planterommet. Når de har fått røtter og begynt å vokse skal de få flytte ut i drivhuset.

Og i drivhuset har pelargonene startet blomstringa. Mest spent er jeg på P."Rococo". Den har så nydelige blomster som jeg hittil bare har sett på bilder. Min står nå med masse knopper, og noen er like før de åpner seg.

Fortsetter været som det var i dag skal jeg begynne å flytte pelargoner fra drivhuset og opp på verandaen.

Dahliaene som jeg har hatt stående i drivhuset må få komme ut også, og helst i bed før de blir for store og håndtere på skikkelig vis.

Og i kveld startet sommerens utgave av Grønn glede opp igjen. Et ufyselig vær hadde de med både regn og snø. Men med sommerlige innslag laget i fjor smakte det sommer likevel.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Kjedelig med rosene, men det gir jo plass til nye bekjentskaper. :)

Her var det årets fjerde plenslått i år, men alt ligger noen uker etter normalen også her. Ingen roseblomstring i mai dette året og det er noen år siden sist den begynte såpass seint.

Og snart er det sommer. :)

Laila -Karin sa...

Synd med rosene dine,
har nok mistet noen jeg og .
Jeg har kjøpt en del nye som det skal bli spennende å følge.

Mariann S sa...

Her har vi også slått plenen 3-4 gongar, i år ca 14 dagar seinare i gong enn i fjor :) Har vore hedig og hatt litt flott ver i det siste, har til og med vorte litt solbrent ;) Fikk ikkje med meg Grønn glede i kveld, var på fjelltur :) Men såg til min glede at det allerede ligger på nett-tv :) Ha ei fin veke :)

Ruth sa...

Dethøres så koselig ut, hage og sol og sommer. Her er det fortsatt skikkelig kaldt og i dag har vi hatt tåke og PØSregn.

Jeg sitter her og ler litt av helgenen din under her, Petronella. De var sannelig snodige - jeg tror jeg hadde takket pent "Nei takk" til friern og spist et stort stykke sjokolasdekake i steden for. Men jeg er vel ikke helgenmateriale uansett.

Ha en riktig god natt.

hajal. sa...

Trasig å miste så mange roser. No får vi håpe på ein sommar med høvelege mengder varme og regn til glede for både folk og plantar.

Berit sa...

Og du som har så mange fine roser, så synd! Det blir utskiftinger i rosebeda mine hjemme også. Men jeg tør ikke plante før etter ferien ettersom vi er så lenge vekk om sommeren. Overgartneren er lite til å stole på når det gjelder vanning av nyplanta roser!

potentilla sa...

Hos meg er det merkelig nok rosene som har overlevd. Men så er det bare tøffinger jeg har igjen også. Utrolig at de ikke har druknet allikevel. Salvien din kommer opp. Det var helt fantastisk :)

IngunnBW sa...

Det var da godt at du endlig har fått noe som kan minne om sommerlige temperaturer. Jeg tror jo at alle har like fint vær som vi har jeg :) Men sååå synd med rosene dine, det er trist når gode og etablerte venner forsvinner. Jeg avskrev en del roser som faktisk kommer med nye skudd over podestedet nå.

Bestemor Drillo sa...

Er innom som snarest for å ønske deg en nydelig helg!
Jeg er Roy Orb. fan skal jeg si deg!
Flott musikk ! Klem fra bestemor!

♥ Carpe Diem ♥ sa...

Håper at sommeren er på vei nå.
I drivhuset mitt såt plantene klar til utplanting men nå håper jeg på sol og varme snart.Det er trossalt Juni mnd da skal sommeren være her.
Har sådd en del forskjellige pellisser liker spennende dette.
om de kommer opp i år som i fjor.
God hagehelg til deg :)

Lunalei ;-) sa...

Nydelig header!
Ja, nå er det jammen på tide med litt sommervær!! En av mine roser har også tatt kvelden - og jeg lurer på om jeg skal kjøpe ny - eller plante en staude i stedet. Jeg tror ikke jeg har rosefingrer...hi hi!
Ønsker deg en riktig god helg!
Stor klem fra Lunalu

Laila -Karin sa...

Hei igjen.
Jeg bruker stort sett et
55-250 MM ZOOM OBJEKTIV.
men det går bra med normalobjektiv og.
Spurvene er så nær og de kommer helt til stuedøren.