fredag 11. juni 2010

I går - sommersol, i dag - sommerregn...


Variegert Nicandra physalodes "Leanderklokke", sådd av frø fra Summer Hill Seeds

Allium giganteum har begynt å blomstre

Her henger de på rekke og rad - løyntnantshjertene


Løyntnantshjerter og duppesoleie er en fin kombinasjon. Blomstringen er det ikke noe å si på, enda så kald våren har vært.
-
Ute er det overskyet og regn i dag. Mildt fint sommerregn som gjør veldig godt for alt som skal vokse og gro.
Det begynte faktisk å bli litt tørt nede i jorda.
Siste dagene har vi faktisk hatt en smak av sommer med sol og gode temperaturer så jeg har fått gjort unna en del ute i beda. Det går ikke så fort unna for jeg må ta mange pauser for ryggen sin del. Men med små skritt om gangen kommer en i mål til slutt:)
Enda flere roser er blitt spadd opp, og flere står for tur. Nedslående, men sånn er det bare. Det ble nok for mye væte i jorda før det ble barfrost og tele. Det er endel stauder jeg savner også, bl.a. Acanthus og Morina. Forsiktig graving i jorda viser ikke spor av livstegn.
-
I går kom frøbestillingen min fra Summer Hill Seeds med to ekstra pakker frø, frøkatalog og en hyggelig håndskrevet hilsen fra eieren av firmaet. De er veldig raske til å sende for jeg bestilte frøa den 3. juni, og i går lå de i postkassa.
Frøa som var bestilt var:
Alcea Chaters Chestnut Brown
Alcea Chaters Salmon
Alcea Chaters Scarlet
Alcea Summer Carnival , bonuspakke.
Pelargonium Pinto Blush
Pelargonium Pinto Coral
Pelargonium Pinto Pink
Pelargonium Ringo Rose Star
Pelargonium Ringo Scarlet Star
Pelargonium Tornado Red
Pelargonium Ringo Deep Red, bonuspakke.
Av en eller annen grunn så kalles pelargonium for geranium i mange frøkataloger.
Jeg prøvde å lage linker til sortene , men av en eller annen grunn funker det ikke enda jeg gjør det etter oppskriften. Når jeg prøver linkene i innlegga får jeg bare opp en blank side hvor det står at denne siden kan ikke vises.
Linkene hvor jeg har skrevet inn adressen i koblingsvinduet funker. Når jeg prøver metoden med å kopiere og lime inn adr. i koblingsvinduet kan ikke siden vises. Irriterende.....
I dag er vi kommet til fredag og ukeslutt og det hadde kanskje vært en ide å gjøre en innsats i huset før helga. Tenke på det ihvertfall....
-
Til alle som ser innom - ha en strålende fin dag.
-
Bildene er fra en liten fotorunde i går. Akeleien i headingen er fra 2009. En av mine mange selvsådde.

4 kommentarer:

krepsemor sa...

Oj, så mange spennende frø! Da er neste sesong godt i boks =) Vokser gjør de her også, selv om det har vært kaldt. Det var nydelig vær i går, men akk, bare 1 dag! Men det kan jo være greit med litt vanningshjelp!
Dette med lenker er ikke alltid så greit å få til! Jeg har brukt http://www.hagegal.info/googlelinks.php, google-lenker, og det har fungert greit!
Ønsker deg en fin helg!

Margrethe sa...

Ingen tvil om at det er sommer i din hage også, men synd med alt som er gått tapt i den harde vinteren.
Du får trøste deg med alle de nye frøene som du skal følge fra jord til full blomst. Det er jo spennede å se hva det blir av de små "prikkene". Ha en fortsatt god helg.

RandiF sa...

Ikke gi opp Acanthus ennå. Jeg var bombesikker på at min var død, fant ikke livstegn i jorda. Men plutselig var den der, og nå strutter den med friske lysegrønne blader.

Northern Shade sa...

Your Dicentra is so full of lovely pink blooms, and combines well with the white flowers. They make a good pair.