fredag 18. juni 2010

Og dette skal kalles sommer....


.
I dag skriver vi 18. juni og enda har vi ikke fått det som vi kan kalle sommer. Natt til onsdag denne uken var det nesten ned i frost ute, 1,4°C på det laveste om natta. Jeg kledde fiberduk over alle frostvare planter som står ute.
I ett lite glimt gjennom skyene som henger nedover fjelltoppene så jeg det var kommet nysnø i natt. Og været i dag? Regn og lavt skydekke, temperaturen er nå 8.9°C.
.
Og når været er så håpløst må en bare finne på noe hyggelige innendørsaktiviteter. Surfe på nettet, noe som kan gå utover visakortet til tider, lese bøker eller så litt frø.
Jeg har sådd frøa av Alcea som jeg fikk fra Summer Hill Seeds i håp om at det skal bli store nok planter til å plantes ut til høsten. Skal sette de i bedet langs med leveggen. Rosene som stod der er døde alle så nær som en. "Rosarium Uetersen" har faktisk overlevd vinteren.
I år blir det mye Dahlia i bedet hvis det blir såpass vær at jeg får plantet de ned før de sprenger pottene de står i.
Jeg har skrevet en ny bestillingsliste på frø, staudefrø, som skal sendes til Summer Hill Seeds.
Det er en passe høstsyssel å så staudefrø.
.
Som jeg har fortalt før så er jeg veldig glad i bøkene til Rosamunde Pilcher. Hun har ikke kommet med noen ny bok siden 2000, tror hun har lagt skrivingen på hylla.
Sønnen Robin har tatt opp arven med å skrive, og denne uka bestilte jeg tre av bøkene hans på Amazon.uk.
"A Risk Worth Taking"
" Starting Over"
" A Matter of Trust"
.
Mens jeg snakker om bøker. Jeg ryddet i et skap her forleden dag, eller ryddet - jeg lette etter noe er vel riktigere å si. Da fant jeg noen bøker som jeg fikk da jeg var barn. Et koselig gjensyn var det.
Jeg har alltid vært glad i å lese, helt fra jeg lærte å stave meg gjennom ordene i seks-syvårsalderen.
Bøker og ark med papirdukker var alltid populært å få i gave både til jul og fødselsdager.
Da jeg begynte på skolen så hadde vi en lærerinne som brukte å lese for oss. Best husker jeg hun leste fra bøkene om "Anne fra Bjørkely". Jeg elsket de bøkene.
For noen år siden kom jeg over bøkene i en bokhandel, seks bøker som følger Anne fra barndom til godt voksen alder samlet i to bind. Gjett hvem som bare måtte kjøpe med seg bøkene hjem:)
Så også serien da den gikk på TV, men bøkene er bedre.
Bøker har alltid vært en god tidtrøyte. Nå leser jeg helst litt lettere sjanger, føler jeg har pløyd gjennom nok klassikere og tyngre romaner i min tid. Søtsuppe- og glamourbøker står jeg over, men prøver å finne bøker som handler om vanlige mennesker i forskjellige situasjoner i livet som en kan kjenne igjen.
Akkurat nå er det Patricia Scanlan's bøker jeg leser.
.
På tide å avslutte dette skribleriet før det blir altfor langt. Finne meg en kaffekopp og krype opp i sofaen med boka jeg holder på med.
Ute plasker vannet ned, ja, ja.....det kalles sommer, og mandag snur sola.
.
Ha en fin fredag alle som titter innom bloggen min.

6 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Ja, dette været er helt forfærdelig. Jeg har nettopp vært ute og ryddet inn alle pottene jeg har på verandan.
Håper virkelig det snur snart.

Blomsterguri sa...

Uff, det høres helt begredelig ut så langt ut i juni. Det må jo bare snu snart!

Kristin Aurdal sa...

Her regner det sidelengs og pottene på verandaen har kommet under tak.
Innimellom er det skikkelig vidkast, så jeg går ut ifra at alle tulipanene som blomstrer ennå ligger flate i morgen.
Hadde sikkert vært lurt å spikre fast utemøblene også.

IngunnBW sa...

Visst er det kaldt og ekkelt for tiden, men sommeren kommer snart, det er jeg overbevist om :) Skoleferien har nesten ikke begynt, hele sommeren ligger der med blanke ark foran oss og venter :)

Marit sa...

Får inderlig håpe at sommeren er på vei til deg nå! Det har vært mye ruskevær her også i det siste, og lave nattetempraturer. Vi får krysse fingrene på at sommervarmen kommer til uka!

Margrethes hus og hage sa...

Uff så trasig vær dere har! Godt det finnes ting å finne på innendørs :)

Det er mye selskap i gode bøker, jeg leser ikke så mye nå for tiden, men har lest mye før. Kommer nok den dagen da jeg begynner å lese igjen også :)
Det er koselig.

Ønsker deg en fin søndag. Hilsen Margrethe