mandag 15. februar 2010

Under disse snøhaugene.....



...ligger det faktisk gjemt noen blomsterbed. Jeg lurer på hvor lenge utover våren det vil gå før snøen har smelta og beda får titte fram til vårsola.
Godt snødekke har de ihvertfall de plantene som ligger i dvale under der.
I dag har det nesten vært vår i lufta, ihvertfall den stunda sola var framme. Da gikk det fint an å sitte ute på verandaen og nyte solstrålene. Herlig å kjenne sola varme i ansiktet.
Nå har sola gått ned bak fjella og det merkes på temperaturen ute, den er fallt til -4,1°C nå.

I dag er vi alt kommet til midten av februar, om bare to uker skriver vi første mars. Det går fort mot vår.

¤Denne dagen kalles Sigfriddagen og er til minne om Sigfrid, en engelsk munk som kom til Norge etter innbydelse fra Olav den hellige. Sigfrid er Växsjøs skytshelgen.

¤Mildvær på Sigfriddagen betydde at mangelen på vann skulle være slutt om 40 dager.
Det var vanskelig å få vannet i brønnene til å rekke, så fra i dag smeltet de snø.

Dagens værtegn: Som denne dagen er - blir sommeren.
(Kilde: Hva dagene vet)

Dagens værtegn var jo lovende hvis en skal tro på det da. Her har vi nydelig vær, og sola skein fra knall blå himmel den stunda den var framme.

Nede i kjelleren kommer det stadig nye spirer, selv om endel av frøa er veldig trege til å spire. Synes det er dårlig spireprosent på endel av frøa også.
Kanskje er det jeg som er for utålmodig?
Noen spirer har nådd priklestørrelse alt og må prikles ganske snart. Men først må jeg finne fram pottene og vaske de. Det er straffen for at jeg sluntret unna i høst.

Siste frøbestillinga til PoD er ikke kommet enda. De har trukket beløpet fra kontoen for lenge siden så frøa er sendt. De ligger vel og vaker rundt i postsystemet ett eller annet sted. Fikk mail fra Summer Hill Seeds før helga at de har sendt første frøbestillinga mi. Ja da, jeg har bestilt en gang til derifra, og som om det ikke var nok har jeg sendt en bestilling til Impecta også i ren frustrasjon over dårlig spireresultat. Godt å ha en unnskyldning for mer frøkjøp;)

Nå skal jeg sette meg i gir her og gå å finne fram noen potter til vasking.

Ha en fortsatt fin mandag alle blogge- og hagevenner rundt omkring:)

10 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Godt det er andre utålmodige hagesjeler, som venter desperat
på våren...
Kjekt at solen har kommet tilbake slik at du kan sitte litt ute.

Å vente på frø er ikke noe for utålmodige hagegale, heller ikke spirer.

Ha en fortsatt fin uke Elsa!

Marit sa...

Artig alt det du skriver om i hva dagene vet. Mannen min hørte på radioen i dag at grunnvannet var så lavt pga. kulda fordi det smelter ikke noe. Her har vi brønn, og det kan se skummelt ut hvis vi ikke får noe mildvær snart. Kanskje vi må smelte snø ? ;) Ha en flott uke!

Kristin Aurdal sa...

Lykke til med vasking av potter :-)Det er noe av det kjedligste jeg vet, og alltid utsatt helt til jeg må.
Ser at dere også har mye snø. Vi får bare håpe den smelter raskt når den tid kommer.

Blomsterguri sa...

Håper virkelig at sommeren ikke blir som i dag her i sør - da får vi en ny dårlig sommer... Liker godt å høre at det er normalt å være utålmodig på frø og spiring. Syns det går usigelig tregt i mange potter. Liker det dårlig! Ha en fortsatt fin kveld!

Lunalei ;-) sa...

Nydelig dag i trøndelag - mildt og godt og litt sol... håper det betyr en varm og god sommer... hi hi!
Artig med dagene vet stoff!!!
Ønsker deg en nydelig uke!
Klem fra Lunalu

RandiF sa...

Det ligger en award til deg på bloggen min....:-)

Bestemor Drillo sa...

Er det ikke rart hvor inderlig vi venter på våren??
Samtidig er det de skiftende årstidene som gjør at alt blir så spennede! Vi lure hele tiden om den planta har frosset eller om alt er som vi ønsker det??
Ha en fin uke !
Klem!

Blomsterguri sa...

Med snøhaugene fremdeles på alle kanter, men med ønske om sol og varme.... har jeg gitt deg en utfordring på bloggen min.

IngunnBW sa...

Jeg vil ikke høre på akkurat det værtegnet tror jeg, her var dagen grå og kald. Jeg forventer at mars kommer med sol og mildt vær som smelter bort sneen i bdene så det kan begynne å leve under alt det hvite :) Pottevasking er kjeeeedelig...men deilig å få det gjort.

Anonym sa...

Takk for interessant informasjon