lørdag 7. februar 2009

Helg igjen





Så har vi lagt enda en uke bak oss. Om tre uker fram i tid er vi ferdige med februar også.
Vinteren holder stand med kalde netter og litt høyere temperaturer på dagtid. Det lille snølaget som kom her ene natta er ikke mye for å dekke plantene ute mot barfrosten.
Sola kommer høyere på himmelen for hver dag. Da den var framme i dag var jeg ute på verandaen og jeg kunne kjenne varmen av den i ansiktet, det er bare så herlig:-)
...
Om en to ukers tid regner jeg med å fyre opp i drivhuset. Var en tur uti der i dag for å sjekke hvor kaldt det hadde vært der inne, og laveste temperatur hadde vært ned på 5 minus. Jeg har hatt en måler som viser max - min stående der inne i vinter for å følge litt med temperaturen når drivhuset står uten varme og lys på.
Så da skal det ikke så mye varme til for å holde tempen mellom 5 - 10 grader når jeg flytter plantene ut dit. Hvis det da ikke kommer sprengkulde.
Jeg skal henge opp fiberduk på innsiden av bobleplasten som litt ekstra isolasjon før jeg setter på varmen. Godt tips fra Taleia:-)
...
Dagens bilder er av Lavatera arborea "Variegata" som jeg pleier å så hvert år. Det er veldig dekorative planter både alene og i sammenplanting. De trenger god plass når de vokser til for det blir store planter.
Desverre er de ikke hardføre nok til å klare vinteren her. De kan tolerere et par minusgrader, men det er vel de færreste plasser som har det om vinteren.
Denne vinteren er det første gang jeg prøver å overvintre en plante. Har hatt den stående i kjellergangen siden i desember da jeg tok den inn fra drivhuset.
Jeg er veldig spent på om jeg får liv i den igjen. Jeg klipte den ned da jeg tok den inn, så den står med to stammer som ser rimelig døde ut. Det skulle jeg antagelig ikke ha gjort. Den skulle nok bare fått stå med bladverket på så lenge som mulig.
Håpet er at det er liv i rota og at den kommer med nye skudd fra den. Hvis ikke så har jeg sådd Lavatera arb. og har nå to småplanter som står nede på planterommet.
På bilde nr. 3 er det en jordbærkrukke med stemor som jeg sådde i 2007. Det året sådde jeg en masse sorter stemor.
Jeg har to sånne krukker som jeg plantet til med stemor og de sto fine langt utover sommeren og ønsket oss velkommen ned i hagen. Hadde krukkene stående på hver side av trappa ned til hagen.
...
I dag har jeg ikke gjort noe hagelig bortsett fra at jeg har vært nede i kjelleren og sjekket frøpottene og hilst på småplantene.
Jeg har prioritert litt husarbeide, ryddet og shinet litt i huset og bakt brød.
Kjedelig, men det må til en gang i blandt:-)
I morgen er det morsdag og innrykk av store og små på ettermiddagen, og vi skal kose oss med kaffe og kaker.


3 kommentarer:

Marit sa...

Den Lavatera arborea "Variegata" hadde jeg engang også. Sådde frø, og det ble en kjempefin plante. Lurt av deg å prøve på overvintring av den.

Jeg har også sånn minumumsmåler, og min sto på 20,5 minus her på fredag når jeg var i drivhuset. Litt forskjell i forhold til hos deg kan man si ;-)

Elisabeth sa...

Så flott plante, har ikke vært borti Lavatera arborea "Variegata" før, men jeg kjenner nå at den bare MÅ på min ønskeliste. Kjempelekker!
Også håper jeg du får en fin morsdag imorgen, den skal feires her i huset også, og mor gleder seg til te og frokost på sengen :)

potentilla sa...

Veldig fin Lavatera. Ikke noe for meg i kulingen, dessverre. Sommerblomstene mine står utsatt til..