søndag 1. februar 2009

Da blar vi over til februar...


Da er vi kommet til årets andre måned - februar. Måneden hvor de hagegale for alvor begynner å komme i såmodus og hagemodus.
Nå skal intense studier av frøkataloger i papirutgaver og på nett, bestillinger av frø fra fjern og nær og spennende frøpakker omsettes til små og store gleder.
Pakkene med naturens lykkepiller blir funnet fram fra frøbokser og sådd med omhu og kjærlighet. Og den spennende ventetiden begynner. Dagen etter såing må frøsådden granskes nøye - er det en liten spire der eller?
Mange har nok alt begynt å så, særlig frø som skal ha lang spiretid. Men de fleste starter nok for alvor nå i februar, og såbeger dukker opp i vinduskarmer, på bord, i kjøleskap og på badegulv.
Ingen rundt de hagegale skal være i tvil om at nå - nå er det frø og planter som står i fokus.
Gleden over hver en liten spire som dukker opp gjør de mest innbitte hagegale helt i ekstase. Og hver en liten spire er jo et lite under i seg selv. Bitte små frø blir i løpet av noen uker til store vakre planter som sprer glede med vakre blomster.
Frustrasjoner over frø som ikke vil spire blir glemt, vi prøver på nytt. Hagegale er optimister.
.....
Små under i kjelleren her hos meg i dag er spirer på:
Kiwano
Pelargonium peltatum
Stevia
Salvia argentea.
Alle sådd den 29.01.
Det er også noen frøbeger som står der med frø sådd i romjula som ikke viser tegn til å komme med spirer. De skal få en tur i kjøleskapet, kanskje det vil skremme de i gang.
Ellers har jeg som jeg skrev i et tidligere innlegg tatt en pause i såinga. Rundt midten av februar er jeg i gang igjen, og da går det slag i slag til frøboksen er tømt.
Jeg håper kuldegradene holder seg såpass i sjakk at jeg får startet i drivhuset i siste halvparten av februar.
I 2008 flyttet jeg planter ut i drivhuset rundt 20. februar, så jeg håper det samme i år også. Det begynner å bli litt trangt om plassen nede på planterommet, men jeg har ikke begynt å stable etter millimetermål enda. Når jeg skal begynne å potte opp cannaknollene må jeg nok ha mer plass til potter. Jaja, den tid den sorg.
...
Ha en fortsatt fin søndag:-)

5 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Måtte bare si at blogbegerne spirer som bare rakkeren. Jeg har sådd dem i drivhuset. Jeg har litt varme der ute og temperaturen ligger rundt 15 grader, det virket som de likte det:-)

Så spennende med Kiwano da!!

Nina i Paradiset sa...

Jeg får kommune-canna i år, jeg. Men håper jeg har drivhus selv til neste år....
Planterommet ditt, er det stort, forresten??

Anne på Moseplassen sa...

Jeg har holdt igjenn såingen så langt, men nå skal jeg snart la meg selv få starte... det er så utrolig artig med de små søte spirene :D

Seascape sa...

Utrolig koselig skrevet og naturens lykkepiller passet veldig godt :-)
Jeg er også begynt å så og det er så spennende å følge med vær dag er det noe nytt som har spirt.

Unknown sa...

Så vittig! Har akkurat samme engelen. Trodde nesten det var mitt bilde. Er den ikke søt?