onsdag 4. februar 2009

Flere blomsterbilder fra hagen














Bilde nr 1 viser frøkapsler på Nicandra physaloides"Splash of Cream". Planten har variegerte blader. En plante som er lett å få til fra frø. Den spirer i løpet av noen få dager og den vokser fort. Jeg sådde den i slutten av mars og allerede i midten av april priklet jeg plantene. Frøkapslene og frøa er giftige.
...
Bilde nr. 2 viser Heliotropium arborenscens "Violett". En plante som er lett å dyrke fram fra frø. Den er fin både i bed og krukker, og den har en fin duft. Jeg plantet noen sammen med lavendel og verbena bonariensis.
.....
Bilde nr. 3 er av Salvia splendens "Blaze of Fire". Den har en skarp farge som kan være vanskelig å kombinere med andre planter. Jeg plantet noen av den i en krukke sammen med grønnbladet canna. Blomsten på cannaplanten var gul med røde spetter. Og noen av salviene brukte jeg i krukke sammen med mørkbladet Phormium tenax.
....
Bilde nr. 4 er Antirrhinum nanum "Frosted Sunset". Den var tettvokst og hadde variegerte blader så den var dekorativ også før den blomstret. Jeg brukte den som kantplante i rosebedet ved drivhuset.
....
Bilde nr. 5 er av Salvia argentea "Artemisia". Planten er toårig og blomstrer andre året. Blada er veldig fine og dekorative. Den er fin å plante i bed, og den er fin å bruke i sammenplantinger i store krukker. Blomsterspiret ligner på muskatsalviens, bortsett fra at "Artemisia" har hvite blomster. Får den lov til å frø seg kommer det små frøplanter i bedet året etter.
..
Alle bilda er fra hagen i 2007.
....
Dagens rapport fra planterommet:
Det er kommet spirer i sådden av Heliotropium som ble sådd 29.01.
Priklet i dag:
Aristolochia baetica
Nerium oleander
Plectranthus, sådd av en frømix fra Chiltern Seeds så jeg aner ikke hvordan disse plantene blir. Ser at det er litt forskjellige fasonger på blada og noen av plantene dufter når en rører de. Det skal bli spennede å se hvordan de blir når de vokser til.
....
Apropos giftige frø og planter så burde det være litt mer opplysninger om det både i frøkatalogene og på frøpakkene. Gjerne med rød skrift.
En gang har jeg opplevd skikkelig merking av frøpakken. Det var på pakken med frø av Nerium oleander som jeg kjøpte fra Chiltern Seeds. Der var det stemplet "Poison" med rødt på pakken.
Nå er det vel ingen som spiser frøa en kjøper, men jeg tenker også på når plantene begynner å sette frø. Det være seg belger, kapsler eller bær. Det er ikke sikkert alle er klar over hvor mye som er giftig av det vi har i hagen. Og for unger kan det noen ganger være fristende å smake selv om det er vel opp til oss som driver med dette å lære ungene at de ikke skal smake på annet enn det som det er lov til å smake på.
Dette var nå bare noen tanker jeg har om dette temaet.


2 kommentarer:

potentilla sa...

Nydelig salvie ;)

Anonym sa...

Flotte plantebilder, Elsa. Plectranthus kan du få mye glede av. Det er en planteslekt med rikelig variasjon. Noen kryper, andre er buskaktige. Noen dufter godt, andre mindre godt, atter andre ingenting. Noen blomstrer også ganske vakkert. En brukes som krydder. Har jaktet på den, men ikke funnet den enda. Du kan se den her: http://davesgarden.com/guides/pf/go/1356/
Ha en fin dag!