lørdag 3. januar 2009

Vinter og lørdag

Ute regjerer Kong Vinter. Akkurat nå laver snøen ned og temperaturen ligger og vaker rundt 0 grader. Hagen har nå fått en god snødyne over seg, og bra er det for det er visst meldt kaldere vær. Barfrost er ikke noe jeg ønsker meg.

Hagesysselen denne tida er å lese frølister og frøkataloger. Frøkjøp sier jeg meg ferdig med, selv om fristelsene står i kø og bestillingsfingeren skjelver i iver etter å trykke bestill.
Tror frølista mi er mer enn lang nok til årets frøsåing.
Tok meg en økt nede på planterommet i går. Det som kom i jord da var:
ALLIUM ursinum - Ramsløk
CAREX "Frosted Curls"
LAVANDULA angustifolia
LAVANDULA latifolia
LEYMUS arenarius "Blue grass"
MILLIUM effusum "aureum"
VERBENA bonariensis
Med det som jeg sådde i romjula har jeg fått 36 sorter i jorda.
Og de første spirene har alt vist seg. En sort Pelargonium hortorum og Hibiscus sabdariffa var først ute.

Dagen i dag 4. januar er til minne om Metusalem som ble 969 år. Jaja, når han ble så gammel trenger han jammen en dag til minne om seg også, selv om alderen var vel utregnet i en helt annen tidsregning enn det vi har nå.

Dagen er også en merkedag på godt og vondt:
Kommer tåken denne dag, kommer
også sykdom og gjør folk ille.
Mye kveg skal da også dø, skomakeren
skal få nok av huder.
Pålandsvind spår godt fiske.
Fralandsvind det motsatte.
(Kilde: "Hva dagene vet")

Så må jeg ikke glemme å si tusen takk for alle hyggelige kommentarer jeg har fått etter at jeg opprettet blogg. Klem til dere alle.
Det er så koselig å få god respons, og særlig når en er så usikker på dataområdet. det er som å bevege seg ut på syltynn is en dag i vårløsninga. Og ikke minst er tilbakemeldingene en kjempeoppmuntring til å fortsette og prøve seg fram.
Blir litt satt ut når en ser hvor mange flotte blogger det er med bilder og alle mulige fiksfakserier. Dere er så flinke!
Forhåpentligvis lærer jeg mer etter hvert som jeg prøver og feiler meg fram.

5 kommentarer:

Sigrid sa...

Hei Elsa. Hyggelig å se bloggen din :-) Fordelen med en enkel blogg, er at den tar kortere tid å laste. Dessuten er det innholdet som teller ;-)

Taleia sa...

Endelig! Denne har jeg ventet lenge på. Gleder meg til å følge deg videre.

Anonym sa...

Gratulere med ny blogg, det var en oversiktelig og flott utforming!
Lykke til videre.....

Hilsen randine

Elisabeth sa...

Du er igang med såingen ja, jeg gleder meg til å lese om alle frøene du skal så, og ikke minst høre nyheter fra planterommet.Jammen godt du fikk igang en blogg før sådden virkelig setter inn :)

Harryford sa...

Og jeg benytter sjansen til ønske lykke til med bloggen! Vet det blir mye koslig lesing her.

Og så ønsker jeg deg et riktig Godt Nytt År! - Som sikkert ikke kommer til å gi mangel på forhåpentligvis morsomme utfordringer!!!