mandag 12. januar 2009

Midtvinterdagen

Dagen har fått navnet fordi den kommer midt mellom vinterdag 14/10 og sommerdag 14/4.
I dag ruller vinteren over på rygg, og "Torrebloten" eller "Midtvintersbloten" ble holdt i vikingtiden.
I dag strekker bjørnen seg til "hi"side, bjørnen er kommet halvveis i sin søvn.
Primstavmerket er: snø
(Kilde: "Hva dagene vet")

Jeg har hatt en økt på planterommet i dag. Har planta om Nolina recurvata i større potter og blomsterjord. Nå står pottene i kjøkkenvinduet og koser seg.

Sådd i dag:
Alcea rosea " Appleblossom", "Fiesta Time", "East Coast Hybrids", "Almond Blossom", "Arabian Nights", "Double Iceberg", "Double Apricot", "Double Moonlight" og "Double Appleblossom".
Frøa har ligget ett døgn i vann.

Cleome spinosa "Colour Fountain Mixed", "Cherry Queen", "Helen Campbell" og "Sparkler Rose".
Frøa har ligget to døgn i vann.
Håper jeg er heldigere med spiringa denne gangen enn ved tidligere forsøk. Da har det vært null spiring. Nå står sådden under lys og har en temperatur på ca 24-25 grader.

Frøa av Mirabilis som jeg sanket med meg fra Ano Vouves på Kreta har også kommet i jorda. Frøa ble fila og har ligget i vann to døgn. Er veldig spent på om jeg får noe spiring på disse frøa.

Jeg har satt inn et ekstra bord på planterommet i dag. Greit med mere plass til å sette fra seg potter og såbrett. Ikke alt som trenger 20 grader eller mer for å spire.

Været i dag er stabilt vått, temperaturen ligger på ca. 7-8 grader.

Nå skal jeg skrive ferdig såloggen min og så er det nyheter. Siste episode av "Berlinerpoplene" senere i kveld.

1 kommentar:

Aud sa...

Da er du i gang med såinga ;-)
Selv har jeg ikke kommet så langt at jeg har tenkt på hva jeg skal så engang. Skal ta det med ro når det gjelder såing i år.
Det ligger forresten en Award til deg på bloggen min ;-)