torsdag 29. januar 2009

Jobbedag og arbeidsulykker på planterommet




På tide å besøke bloggen igjen kanskje. Først må jeg få takke Marosa for Awarden. Tusen tusen takk, det var kjekt, men helt ufortjent. Tenkte jeg skulle legge den inn i bloggen, men et eller annet skar seg så den forsvant ut i den store dataverdenen. Jeg får prøve igjen en annen gang.

I går kom mannen hjem med arbeidsbenk til planterommet. Den var kjøpt på Jula. Benken ble montert opp i går kveld og tatt i bruk i dag. Den er helt topp med god plass til å jobbe og mye plass til å sette fra seg ting og tang som en har bruk for når en holder på med frø og planter.
Og ikke bare fikk jeg arbeidsbenk, men ned i postkassa datt det frøpakke fra Impecta. Det var siste frøbestillingen som kom i hus. En riktig yess-dag med andre ord.

I dag har jeg hatt en skikkelig jobbedag nede på planterommet. Jeg har klipt ned alle pellisene og latt de få skikkelig med vann. Lot de få trekke vann til jorda var skikkelig gjennombløta, og det trengtes for det var tørt i pottene. Enten har jeg tatt knekken på alle sammen nå eller så blir de riktig så fornøyde. Håper på det siste da . Jeg satte også ned noen få stiklinger av det som jeg klipte vekk.

Så har jeg prikla Cleome, Lavendel angustifolia og Alcea rosea.
Frøa av Cleome hadde dårlig spireprosent, men tilsammen ble det 25 potter av tre sorter med frø. De rosa og fargemixen spirte bedre enn de som var hvite.
Lavendelfrøa spirte godt så der fikk jeg mange småplanter som jeg kan bruke til kantplanter i beda.
Frøa av alcea spirte også veldig godt og jeg fikk mye mer småplanter enn jeg har bruk for. Jeg sådde også mange forskjellige sorter. Priklet bare noen få planter av hver sort. Resten av småplantene ble priklet i jordbærkurver og satt på et plantebrett for det hadde meldt seg en avtaker av restplantene.
Da jeg skulle lage plass til plantebrettet kom "klodrianne" på besøk. Nok om det, jeg klarte på et eller annet vis å rive hele brettet i gulvet så planter,jordbærkurver og mold var i et eneste rot. Som ikke det var nok så fulgte et såbeger med nysådd rødblada basilikum samme vei. Og det er som når en mister brødskiva i gulvet - den detter med smørsida ned:-( Her var det bare å sope sammen og ha i komposten. Hva jeg sa egner seg ihvertfall ikke på trykk. Bonnie var ikke helt sikker på om hun skulle forlate plassen under bordet eller bare late som ingen ting. Hun valgte det siste:-)

Avsluttet priklinga og sådde noen frø i stedet:
Capsicum annum "Choco"
Cucumis metalifera "Kiwano"
Heliotrope "Dwarf Marine" og "Marine"
Pelargonium peltatum "Summertime Lilac" 2 pakker a 5 frø
Stevia rebaudiana
Salvia argentea

Har lagt i vann frø av Chamaerops humilis, dvergpalme, frøa er fila og ligger i lunka vann.
Frø av Morina oleifera ligger også i lunka vann. Begge sorter skal få komme i en blanding av perlite og jord i morgen.
Som avslutning på dagen vasket jeg resten av pottene som ikke ble vasket i høst. Nå er det bare noen store potter som ikke er vasket, men de skal få vente til det blir så mye varme i været at jeg kan stå ute med vaskejobben. De blir for store å ta i vaskekummen i vaskekjelleren.
Så på tross av arbeidsulykker er jeg fornøyd med dagens jobbing.


Dagens bilde er en Gaillardia pulchella, frø jeg fikk som bonuspakke fra PoD 2008.

1 kommentar:

Randines hageblogg sa...

Du må ha hatt en effektiv dag på planterommet, på tross av arbeidsuhell.

Lavendel har jeg også sådd og håper de spirer, det blir aldri for mange....

Ha en fin dag!