lørdag 10. mars 2012

Ruskevær og planteglede.

Denne uken begynte så lovende med flott vårvær. Husbonden og jeg hev oss rundt og fikk begynt ryddinga ute. Husbonden raka plen og jeg grovrydda i beda. Så sa ryggen min stopp og værgudene syntes visst også at vi hadde gjort nok for en stund.
Været vi har hatt siste dagene er mildt sagt nitrist. Det blåser og regner i bøtter og spann. Tordner gjør det også innimellom. Jaja, så lenge det kommer ned som regn og ikke som snø får det bare være som det vil.
Bildet av Dahliaen over her får illustrere sola som vi ikke ser, bare vet at den er der et sted bak skylaget.



Når det ikke er utevær får en kose seg med plantestell inne. Eucomisløkene fikk komme i ny jord med litt benmel blandet i jorda. Så håper jeg de blir like flotte dette året som på bildet over. Pelargoniaene som nå kommer fint etter nedklipping fikk sin første dose med Biobact.
Jeg har også fått priklet unna masse og satt ut i drivhuset de som skal ha det litt kjøligere enn et varmt planterom. De varmekjære får kose seg under lys nede på planterommet enda en stund.
Og som alltid så blir jeg på etterskudd med priklinga. Nå har jeg endelig lært litt fra tidligere år, ikke prikle alt som har spira. Så nå prikler jeg i så mange potter av hver sort som jeg tror jeg har bruk for, resten går i komposten.

Nå er det lørdag og helg, og det er strålende fint innevær. Jeg skal kose meg med sport på Tv og godt lesestoff. Og så blir det litt stell av plantebarna og kanskje litt mer prikling.


4 kommentarer:

♥ Carpe Diem ♥ sa...

Ja dette været varierer veldig
fra striregn til solgrøtt :)
Hadde planer om utejobbing i helga.
Nydelig Dahlia,en av mine favoritter.
Flott den planten du viser.
Må den tas inn til vinteren ?
Hvor får du kjøpt benmel ?
God helg.

Randines hageblogg sa...

Eucomisløkene var vakre, de har jeg aldri sett før. Kjekt med Dahliasol, når det er gråvær og godt innevær.

Ha en fortsatt fin helg!

Vivishagerom sa...

Huff, for et trist vær du har fått! Ser ut til at du koser seg inne med det du er glad i, og med planter og prikling så kan det jo ikke bli bedre!

Ønsker deg en fin helg. Klem

Marit sa...

Den dahliaen så jammen ut som en sol! Jeg skjønner du kan trenge det i sånt trist vær. Her blåser det få mye at søppeldunken har velvet og vinden uler rundt hjørnene. Ha en fin lørdag!