fredag 28. oktober 2011

Oktober synger på siste verset.....

Hagestæsjet er kommet inn for vinteren.

I drivhuset er det en smak av sommer. Pellisene blomstrer og cannaplantene vokser.




I drivhusgangen er det ryddet og og potter stablet sammen.


En Heuchera jeg ikke husker navnet på i farten


Ugress, men denne ryllikblomsten var så fin der den sto og blomstret i ensom majestet.



Gråmalva, Lavatera thuringiaca, en villig, vakker og blomsterrik staude.


Nå er vi kommet til siste helgen oktober, bare noen få dager igjen før vi snur kalenderbladet over til november.
Denne helgen skal vi også stille klokken en time tilbake til vintertid, og vi kan si farvel til en sommer og høst som har vært preget av regn og atter regn. Jaja, nå fikk vi noen riktig fine dager i slutten av oktober, rett skal være rett. Men stort sett så er vel inntrykket av sommeren og høsten at det har vært vått og kjølig.
Disse fine dagene vi fikk siste uka ga både arbeidslyst og ny giv til å bli ferdig med det som skulle gjøres ute før vinteren.
I drivhuset er bobleplasten kommet opp på veggene, og pelliser og cannaplanter takker med både blomstring og vekst. Holder utetemperaturen seg over 10 minusgrader blir drivhussesongen utvidet i år. Jeg setter en grense der for å ha varme på der ute. Under 10 minusgrader blir det kjellerliv på plantene.
Krukker er blitt tømt, spylt rene og stabla sammen for vinteren. Småpotter er tømt og samlet sammen for vask, noe som jeg tar etter hvert jeg får bruk for de.
Jeg kunne sikkert ha rydda mye mer i beda, men bare synet av bed som har vært totalt neglisjert hele sommeren og helt overgrodd av gress og ugress gjorde at jeg ga opp det. Til våren skal beda endevendes med spade og fylles på med ny mold. De stauderøttene som kommer opp skal spas opp og renskes for ugress og plantes på nytt.
Det er bare å håpe at våren og sommeren gir godt arbeidsvær så en får lyst til å holde på ute.

I posten er det underveis en pakke med masse frø fra SummerHill Seeds og fire bøker fra Amazon. Her er det bare å glede seg.
Hva jeg har bestilt kommer i et senere innlegg.

Nå skal jeg se om jeg får lagt inn dette. Det er ikke alltid like lett å komme inn på blogger. Plutselig må en til med nytt passord for å komme seg inn.

Ha en fin fredag og ukeslutt alle som titter innom meg:)

2 kommentarer:

orchis sa...

Et drivhus er gull verdt, særlig på denne årstiden i Norge. Ser så koselig ut i ditt, og ikke minst ryddig og velorganisert. Var sjelden slik i mitt... :) Virkelig flotte eksemplarer av Pelargonium og Canna.
God helg!

Turid sa...

Så flink du er, ryddig og organisert i hyller og drivhus. Jeg blir inponert, er nok ikke fullt så ryddig selv. Ha ei fin helg.