mandag 3. mai 2010

Sørgepraktlys og Keiserkrone

Eucomis bicolor gledet med praktfull blomstring sommeren 2009.

Eucomis bicolor "Sørgepraktlys" er en løkplante som er lett å få til og lett å stelle. Jeg planter løkene, flere i hver potte, med toppen helt opp i jordoverflata i god og næringsrik jord. Jeg bruker å blande inn litt benmel i jorda når jeg planter løkene i begynnelsen av mars. Ha også litt swellgel i jorda. Jeg setter ikke ut pottene før all frostfare er over, da setter jeg pottene lunt og solrikt.
Når den er blomstret ferdig og bladene begynner å gulne og visne en gang utpå høsten slutter jeg å vanne og setter potten svalt og frostfritt vinteren over. Den kan gjerne stå litt mørkt også. Når det så er tid å sette den til driving igjen er det bare å renske av gammel jord, eventuelt dele fra småløker, plante og vente på ny vekst og blomstring.
Av denne sorten er jeg på jakt etter Eucomis comosa, Eucomis pallidiflora og Eucomis autumnalis, men desverre har jeg ikke lykkes.



I går hadde jeg et bilde av "Keiserkrone" i bloggen min. Her er samme planten tatt bilde av siste dagen i april i fjor. Litt av en forskjell ikke sant.

Dette er en løkplante som kan være nokså lunefull. Enten så bestemmer den seg for å trives og kommer opp år etter år, eller så ser en den ikke igjen etter planting. Jeg har satt ned løker flere steder i rundt i hagen, men det er bare disse som ble plantet mellom noen rosebusker som kommer igjen og ser ut til å trives. Det kan ha noe med jorda å gjøre. Her blir det lagt på kugjødselkompost og det blir gjødslet med enten helgjødsel eller rosegjødsel. Det vet nok "den keiserlige høyhet" å dra nytte av, for den liker kalkholdig og næringsrik jord. Jorden må også være veldrenert for den liker ikke å stå i vann.

Løkene må legges minst 20 cm dypt, ha en haug med grov grus i plantehullet og legg løken på, og de vil stå i fred på vokseplassen. Ikke noe "borrelåsplante"med andre ord.

I basis ved hvert blomsterblad sitter en kjertel med en stor dråpe nektar. Dette blir kalt "Marias tårer". Det er også en legende jeg har lest om denne planten som forteller at keiserkronen var den eneste blomsten som nektet å bøye hodet i sorg da Jesus ble korsfestet. Derfor er det den alltid feller tårer og bøyer hodet.

Til høsten skal jeg sette ned flere løker av denne planten, og i forskjellige farger hvis jeg finner i handelen, f.eks. gul og varm rødoransje.

Været: Temperaturen er 2,5°C og akkurat nå er det en skikkelig snøbyge...akk ja, jeg sier ikke mer. Jeg går ned på planterommet og vanner noen tørste planter.

Ha en fin dag alle som ser innom.

7 kommentarer:

Berit sa...

Eucomisen din er dekorativ, Elsa! Nå skal jeg friste deg litt:
Jeg mente jeg hadde sett mange varianter hos Eurobulb, og jovisst! 8 sorter! Riktignok er alle unntatt en utsolgt for i år, men neste år, kanskje?
(Eurobulb.nl - summerflowering bulbs - other summerflowering bulbs)
Dårlig trøst, men det er meldt snø her også.

Besta sa...

Takk for koselig kommentar:)
Jeg har prøvd keiserkrone flere ganger men den vil ikke være hos meg...¨
ha en fin uke.
klem fra marilyn

Elins reiseblogg sa...

Vinterlig i Trøndelag også. Men når jeg ser dine bilder så ser jeg at det er mye å glede seg til :)

Blomsterguri sa...

Ååh da var det trivselen det var noe i veien med. Ikke at jeg "rotet den bort". Nesten godt å høre, men jeg skal nok prøve igjen!

Vigdis i Romerikshaven sa...

Her har du enda et spennende bekjentskap å by på, Elsa. Den var ny for meg den Eucomisen!

Ruth sa...

Jeg blir så innmari imponert over dere som har full oversikt over plantene og til og met vet navnet på alle sammen. Jeg er fullstendig uopplyst akkurat der. Jeg graver et hull i jorda, dytter nedi det jeg har av planter og glemmer øyeblikkelig hvor jeg har plantet dem, hva de heter og hva det er.
Jeg har forsøkt, men det sklir bare ut av hjernen min. På den annen side blir jeg like overrasket hver vår over at det faktisk vokser ting der ute. :)

Jeg gleder meg i hvertfall over dine planter. Nydelig.

Marit Egge sa...

Hei ,nå lærte jeg noe om både Eucomic og Keiserkrone ,det skal jeg dele med mine hagevenner . Hadde så flotte keiserkroner ,men plutselig ble det bare tull.Så nå skal jeg flytte de sammen med rosene og grave de mye dypere .Er det slik med de andre liljene også ?