mandag 9. mars 2009

Dagens værtegn



Dagen i dag kalles "De 40 riddere".
I dag skulle man gå ut i grålysningen å skyte en skjære og henge den opp til tørk. Når skjæra var gjennomtørket skulle den pulveriseres til medisin. Dette skulle være et sikkert middel mot en rekke sykdommer hos folk og dyr. Blandt annet skulle man få gode og klare øyne. ( Jeg tror jeg foretrekker blåbær som skal være veldig godt for øynene)
Merkedag for været: Slik været er i dag, slik skal det være i 40 dager framover.
Er det frost på dagen, så blir det 40 frostnetter på våren.
Er det mildt denne dagen, så blir det mildvær i 40 dager.
(Kilde: "Hva dagene vet")
-
Været her i dag er skyet, temperaturen er 9.1°C og det blåser en iskald vind fra sør-sørøstlig kant så det frister ikke til å være ute selv om gradene viser så mye som de gjør. Sola har ikke klart å komme gjennom skydekket enda.
Skal en gå ut i fra dagens værtegn blir det ikke noe mer vinter her med det første;-)
-
Dagens bilder er av Geranium maderense. En av de flotteste bladplantene jeg har. Denne har jeg drevet fram fra frø sådd i 2007. Planten er ikke vinterherdig her så den må overvintres lyst og kjølig.
Planten kan bli både stor og plasskrevende så den trenger stor potte å vokse i. Jeg har ikke fått blomstring på denne planten enda, og siden den regnes som to-årig dør den vel etter blomstring. Så da er det kanskje like greit at den venter med å sette blomster. Den er veldig dekorativ som den er også med sine store, flikete blad.
Lett å få til fra frø og den er en lettstelt plante. Vel verdt å prøve hvis du har god plass til å overvintre den.

3 kommentarer:

Berit sa...

Det var sannelig et eksotisk værtegn! Jeg har skjærer nok rundt meg, men mangler lyst og evne til å gå ut og peke på dem med gevær. Tror nok jeg også foretrekker blåbær, hehe!

RandiF sa...

G. maderense har jeg sådd for første gang i år. Spiring på alle 5 frøene. Var ikke klar over at den var 2-årig.....da blir den nok ikke noen gjenganger hos meg.

Randines hageblogg sa...

G.Maderense var flott, jeg kan nok få problem med overvintring av mine...

Værvarslet fremover var ikke lovende, her er det grått og sur vind.