tirsdag 12. februar 2013

Feitetirsdag eller grauttirsdag...



Dagen i dag kalles feitetirsdag, smørtirsdag, grauttirsdag eller sjumålsdagen.  I dag skulle det spises til man nesten sprakk, for dette var siste dagen før inngangen til fasten. Og da var det bare å sprenge innpå så en hadde litt å gå på  når de magre dagene kom:))
I våre dager er det vel ingen som gir noe akt på denne dagen  lenger. Mange vet nok ikke om denne dagen heller.  Da jeg vokste opp hadde vi bestandig rømmegrøt med litt spekemat attåt  på grautatirsdag.  og jeg har prøvd å følge opp denne tradisjonen. Så i dag blir det grøt til middag i heimen. Ikke rømmegrøt, for det er ikke alle som spiser det. Så jeg lager risengrynsgrøt, og så har jeg litt rømme ned i grøten på slutten av koketiden.  Litt spekemat som " grautapinne".

Været ute denne tirsdagen i februar er flott vintervær med nesten klar himmel og vindstille. Sola prøver å komme seg gjennom skyene, og temperaturen er akseptabel selv for en frossenpinne som meg, -9,0°C og på tur oppover.
Ha en strålende tirsdag  folkens.

8 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Vakkert bilde du har tatt fra dine trakter. Kjekt å se at du er tilbake i bloggland. Det var mye fint du hadde strikket i vinter, men nå venter vi på vår.

Anonym sa...

Takk for informasjone angående disse dagene før faste. Ikke så lett å følge med., og hvis jeg ikke vet hvilken dag det er, så kan jeg ikke lære opp barna heller.

Unknown sa...

Deilig å se solen i dag! Hos meg blir det ikke grøt, men kjøttboller.

Mariann sa...

Kjekt å vite litt om disse gamle merkedagene. Vi har fødselsdag i huset i dag, og det fører med seg litt ekstra kalorier. Da passer det bra at det er feitetirsdag. Så gjelder det bare å huske at vi går inn i fasten fra i morgen.
Nydelig bilde! Vi har også hatt stabilt, kaldt vintervær en stund, men på torsdag skal det vissst bli regn og mildere her.

stallnilsen sa...

Heia Elsa, og takk for koselig kommentar inne hos mæ.
Takk for at du forteller oss om merkedager, æ tenker ikke over det når det er slike merkedager.
Nydelig bilde.
Idag har vi sol lit vind og null grader, skal gå mæ en fin tur senere.

Lisbeth ;O)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Unknown sa...

Takk for besøket! Du får lage den en liten porsjon med klippfisk å kose deg med en dag og gi andre det de vil ha. Denne blandingen av smaker var super.

God helg!

Elisabeth sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.