torsdag 21. oktober 2010

Kong Vinter på besøk....

...la oss håpe det blir kortvarig besøk denne gangen. Som alltid kommer denne hvite guffa altfor tidlig og brått på.
.


Fuglemateren ble satt opp i går da snøen begynte og lave ned og småfuglene satt utålmodige og ventet på servering. Dompapen og kjernebiteren er tidlige gjester i år. Kjernebiteren fikk jeg ikke bilde av. Blåmeis, kjøttmeis, bokfink, bjørkefink og gulspurv er også noen av de jeg har observert så langt. Også svarttrasten da, den er på plass.
Bildet av dompapdama er tatt gjennom et upusset stuevindu i dag.
.
Ute i hagen er jeg ikke ferdig for å ta imot vinteren. Dahliaknollene er fortsatt i jorda, men cannaknollene og eucomisløkene er kommet i vinteropplag. Alle krukker, potter, ampler og verandakasser er tømt og stablet sammen. Alt hagestæsjet er samlet sammen. Ja, kanskje er jeg ikke så ille på etterskudd likevel.
Alle pelargonene står i drivhuset og venter på ny jord før de får komme inn i kjelleren til overvintring. Bare noen få utvalgte blir tatt inn for overvintring.
Blodbegerplanten kom med noen få modne frøkapsler så jeg har nå frø til neste års såing. Blodbegerfrø og frø av variegert nicandra er de eneste frøa jeg har samlet i høst. Så blir det kanskje å kjøpe noen frø fra Impecta og Summer Hill Seeds når det kommer nye kataloger. Det er som et lite kick det.
.
Dagene ruller og går fort unna nå, det er utrolig at vi skriver 22. oktober i dag. Det føles som om høsten bare har rast avsted og jeg har hengt etter så godt jeg kan. Om noen uker er det på tide å begynne juleforberedelsene.
På grunn av ryggvondt har mye av tiden i høst blitt brukt til rolige sysler, dvs. lese bøker. Så jeg er kommet et godt stykke nedover bokstabelen av høstens lesegleder.
Litt strikking har det også blitt da innimellom.
Jeg har meldt meg inn i kameraklubben, det tror jeg kan bli interessant. Jeg har ihverfall mye å lære når det gjelder å bruke kamera.
.
Dette ble bare et lite innlegg for å vise at det står til liv. Det har blitt lite skriving i bloggen i det siste, og selv om jeg er innom og leser blogger hver eneste dag blir det lite kommentarer i bloggene jeg leser også.
Det er noe som kalles for skrivesperre, muligens er det det jeg lider av..
.
Olav H. Hauge hilser til høsten på denne måten:
.
Når hausten kjem
når kulden kjem
og kveldane vert myrke
sit eg ved elden
og hullar min song -
held liv i kvida
og manar fram solminne.
.
Ha en fin dag alle som tar turen innom bloggen min.

8 kommentarer:

Berit sa...

Du verden, det var tidlig! Hører at det har snødd i sunnmørshagen min også. Pent, men for tidlig! Men her hadde i -10 uten snø, vet ikke om det er noe bedre.

Olav H Hauge kan få sagt det!

Randines hageblogg sa...

Hyggelig å høre litt fra deg og hav du er opptatt av.
Flott bilde av rognebær og dompap som er en skjelden fugl på våre kanter.

Ha en fortsatt fin høst, med eller uten snø!

Lunalei ;-) sa...

Snø her også - vi må vel bare leve med det...
Stor varm høstklem fra Lunalu

Bestemor Drillo sa...

Koselig med snø synes jeg! Også Dompapphunnen som er der og inspiserer!
Her er det bare Meiser foreløpig !
Ha ei fin helg! Klem!

Mariann sa...

Snø lenger sør på vestlandet også. Selv om det ikke pleier vare så lenge her, er det vel slutten på årets blomstring. Synd, for mye blomstret flott fremdeles.

Northern Shade sa...

There is the end of gardening season. When the snow comes, it is hard to call it late Fall anymore. I've been enjoying the last few flowers in the garden, since our snow will be coming soon, too.

Ruth sa...

Det har snedd oppe paa hoylandet her ogsa. Til og med i Aberdeen. Det er tidlig altsaa. Jeg gaar jo her og venter paa sommeren enda jeg.

Jeg har litt skrivesperre elv for tiden - vi faar haape det blir bedre utover. Det var i hvertfall hyggelig a "se" deg. Ha en fin helg.

Unknown sa...

Takk for koselige kommentarer på bloggen min. Nå kommer heldigvis snøen ferdigmåket og jeg håper det blir en stund til neste gang vi ser markene hvite!

Ha en fin uke du også :-)