fredag 6. november 2009

Ukeslutt igjen....

Peonene "Festiva Maxima" og "Ginko Nishiki" får stå som en hilsen på toppen av innlegget i dag. To nydelige peoner som jeg har kjøpt hos peonmannen i Horten.

Været ute er helt upåklagelig. Det er helt klart, vindstille og nå når jeg sitter her og skriver er temperaturen -0,4°C. Temperaturen er på vei nedover , så til natta blir det nok mye kaldere.

Nå har jeg avskrevet å gjøre noe mer ute i hagen for i år. Det som ikke er blitt gjort nå, får bare vente til våren. Nå får småfuglene råde grunnen nede i hagen.
Småfugler blir det bare flere og flere av for hver dag. Så maten jeg har ut går unna i rekordfart.
Dompappene er kommet i stort antall, noe som er tidlig synes jeg. De har som oftest dukket opp i hagen her rundt juletider. Og i dag oppdaget vi en ny gjest i hagen, nemlig kjernebiter. Den har jeg aldri sett i hagen her før. Håper den er kommet for å slå seg til for vinteren. Spennende med nye sorter.
Nøtteskrikene og svarttrosten holder seg lenger nede i hagen. Der har jeg et gammelt campingbord som jeg legger ut brødbiter, frø og nøtter på. Brødbitene går unna i en viss fart mens skjæra sitter i tretoppene på god avstand og ser misunnelig på. Det virker som den har respekt for nøtteskrikene. De andre småfuglene blir ikke jaget vekk.

I helga er det cupfinale og farsdag. Da jeg var ute og kjørte i dag så jeg at fansen allerede hadde begynt på turen til Oslo. Møtte flere biler med AaFK-flagg og MFK- flagg som hadde kurs bare en vei:)
Måtte beste laget vinne, vi heier på begge:)

Ha en fin fredagkveld alle blogge-og hagevenner rundt omkring:) Her skal vi kose oss med gullrekka på NRK og Gullballen, også på NRK.

10 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

kjernebiterene er så fine! og artig med dompapp allerede, her har jeg kun sett de på vårsiden av vinteren (tror jeg, det var den husken da).

Nøtteskrike har jeg ikke hatt i hagen her, håper den kommer innom en tur, den ser så fin ut på bildene!

orchis sa...

Trodde ikke skjæra hadde respekt for noen fugler, frekke fanten! :) Men jeg liker faktisk skjærene. De er så pent kledd i smoking :) Her har jeg aldri sett vanlig skjære, men vi har noe som heter blåskjære. Den er mindre, skriker like mye og den er blå! Nydelig fugl. Har også noe som ligner nøtteskrike, men er ikke sikker. Kan for lite om sånt.
God helg til deg!

Randines hageblogg sa...

Nydelige peoner du viser bilder av, noe å glede seg til alt som er i hagen og har gått i dvale.

Fuglemating er en hyggelig syssel om høst og vinteren og ikke minst nyttig.

Ha en fin cup-finale helg!

Vivishagerom sa...

Å få dompappen på matfatet er mitt ønske i vinter også. Håper den kommer. Ønsker deg også en flott helg.

Sjarmtroll-Unni -Kystcavalieren sa...

Heisann!
Flott blogg :)

HAram Husflidslag sitt usalg/lille butikk ligger midt i Brattvågs hovedgate. Storgata 47. På oppsiden på veien og er lett å finne, Du er hjertelig velkommen innom på en lørdag 10-14 eller torsdag 11-14 :)

Hilsen Unni
PS! Heia Ålesund ;)

Lunalei ;-) sa...

Åh...dompapp - då fikk jeg litt hjemlengsel. - og ble i mimresteming! Bestemor og bestefar hadde ei stor rogn rett utenfor kjøkkenvinduet og de sparte aldri på fuglmaten. Dompappen var en av artene som besøkte matfatet flittig!
Her er det ikke så mange dompapper å se! mest gråspurv og kjøttmeis!
Ønsker deg en fin lørdagskveld!
Klem fra Lunalu

Margrethes hus og hage sa...

Så koselig med så mange fugler i hagen. Her er det mest kjøttmeis.

Peonene dine er vakre, gleder meg til det blir peontid igjen :)

Ønsker deg en fin helg videre. Hilsen Margrethe

ASSA sa...

Så nydelige peoner!!!

Og jeg har også sett dompappen i hagen, kanskje den er her for at vi har så fint vær for tida ;)

Skal ikke se noen cupfinale, men skjønner dere følger med ja :)

Ha ei flott helg!

Elisabeth sa...

Småfuglene er jo noe av det vi kan glede oss over i vintermnd. De er jo trofaste på forbrettet, så lenge vi er trofast med å legge ut maten til de. Har masse forskjelloge typer selv i hagen, gir mye kos og hygge.

Nina i Paradiset sa...

Brødboksen koster 498,-
Har ikke mange igjen, for dumme meg bestilte bare 6, og tre er allerede forsvunnet!
Skal du ha, må jeg legge en av til deg! :)