mandag 4. mai 2009

Nå blir det visst forandring på været

Nå blir det visst værforandring. Værmeldinga på NRK var nokså nedslående med sørvest,regn og snøgrense ned mot 400 meter. Og det er blitt kjøligere ute, bare 11°C nå.
Etter uker med lite eller ingen nedbør er nok noe regnvær kjærkomment for det som skal vokse og gro.
-
Jeg har fått planta tre av rosene jeg henta før helga. De tre siste pluss klematisene står på vent. Der hvor de skal plantes må jeg forbedre jorda med kalksand, og det får jeg ikke tak i før på torsdag. Og før jeg får satt ned rosene og klematisene får jeg ikke planta noe mer av staudene, for de skal i samme bedet.
-
I dag har jeg hatt en dag i drivhuset. Satt plantebrett ut og bært de inn igjen til kvelden.
Jeg har også pottet om masse planter i større potter. Det begynte å bli fullt av røtter og trangt i pottene. Og blir det regndager framover får jeg fortsette med ompottingen. Det er koselig å jobbe i drivhuset når regnet trommer på taket.
-
POEM OF THE MONTH....


MAYTIME

Cool waters murmur as they flow
Beneath the flowering chestnut trees,
While butterflies flit to and fro,
Like petals wafted on the breeze.

Bright sunbeams gild the earth with gold,
the Maytime scene is bathed in light.
Bird-songs resound from glen and glade,
From early dawn to dusk of night.

The quietness of the countryside,
its beauty and tranquility,
Acts like a balm upon the heart
in search of true serenity.

So deep a peace pervades the mind,
So many anxious cares take fight,
As through the Maytime days we tread
A world of wonder and delight!
( Ursula Prout)

4 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Ja, vi må vel regne med noen gråværsdager i starten av mai.
Kos deg i drivhuset. Ompotting må vel jeg også starte med snart.

Randines hageblogg sa...

Nydelig dikt for mai Elsa!

Kaldere har det allerede blitt men frost tror jeg ikke vi får. Så vi får sysle med opp-potting mens vi igjen venter på mer varme.

Ha en fin drivhusdag!

Berit sa...

Det er så koselig med de fine dikta du varter opp med!
Bli kvitt det dårlige været før helga, er du snill, vi skal ha med svigermor over.

Røsslyng sa...

Her var det så tørt nå at litt regn faktisk var nødvendig, og jeg rakk akkurat å få flyttet en rose og satt ned litt andreting før overgartneren tok fatt på vanningen.
Kos deg i med ompottingen i drivhuset og ha en flott uke videre! :)